تحول در توليدات كشاورزي مستلزم انتقال يافته هاي تحقيقاتي به مزارع است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، رييس سازمان جهادكشاورزي فارس گفت: با انتقال سريع يافته هاي تحقيقاتي به مزارع و كشاورزان، مي توان ضمن ايجاد تحولي شگرف در توليدات كشاورزي به ويژه محصولات استراتژيك ، كشاورزان را در توليد محصولات بيشتر و با كيفيت‌تر كمك كرد.

مهرزاد خرد افزود: افزايش توليد در واحد سطح به دانش، تخصص و مهارت بهره‌برداران بستگي دارد. از اين رو، يك عامل اساسي در انتقال موفق يافته‌هاي تحقيقاتي، استفاده از شيوه‌هاي مؤثر و كارآمد ترويجي است كه تلفيق آن با دانش بومي كشاورز، سبب ارتقاي دانش و مهارت آنان و در نتيجه افزايش توليد با كيفيت خواهد شد.

وی افزود: يكي از مهمترين مسائلي كه ما در كشاورزي دنبال مي‌كنيم، ارتقاء بهره‌وري، عوامل توليد، بهبود درآمد و رفاه كشاورزان و كاهش تأثير مخاطرات بخش كشاورزي بر توليد است.

به گفته رئيس سازمان جهادكشاورزي ، براي موفقيت در كشاورزي و توليد، لازم است اطلاعاتي دقيقي از عوامل تأثيرگذار بر توليد داشته و بتوانيم آن‌ها را با برنامه‌ريزي صحيح و علمي مديريت كنيم و در نهايت كشاورزان را براي انتقال دانش به درون مزرعه و استفاده از اين دانش همراه كنيم.

خرد ارتقاء سطح دانش كشاورزان را در توسعه كشاورزي نوين مؤثردانست و افزود: اجراي برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و اصولي به همراه ارائه آموزش‌هاي نوين كشاورزي به كشاورزان مي تواند ضمن تاثيرگزاري مثبت در توليد محصولات با كيفيت‌ و مرغوب سبب آشنايي آنان با روش‌هاي نوين در بخش كشاورزي شود.

وي افزود: براي رسيدن به رشد و توسعه پايدار در بخش كشاورزي؛ كارشناسان اين بخش بايد در كنار كشاورز حضور مستمر داشته و بصورت چهره به چهره دانش خود را انتقال دهند كه در اين راستا بحث شبكه مديريت مزارع (پارسل ها) به صورت جدي در دستور كار قرار گرفته است.

وي تصريح كرد: در اين طرح كارشناسان آخرين يافته ها و دانش خود را به بهره برداران انتقال داده و كشاورز با مدير پارسل ارتباط چهره به چهره و نزديكي دارد .

وي در پايان ابراز اميدواري كرد: با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و اصولي مي توان گام‌هاي اساسي در راستاي توليد محصولات با كيفيت‌تر برداشته و كشاورزان را با روش‌هاي نوين در اين بخش آشنا كنيم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.