اراک/

خشکی دهان هم یک بیماری است

تا کنون به این فکر کرده اید که خشکی دهان هم یک بیماری است یا نه؛ طبق مطالعات انجام شده باید گفت : بله، خشکی دهان هم جزو بیماری هاست، ولی چرا؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، بزاق دهان با خنثی کردن اسیدهای تولید شده توسط پلاک های دندان، باعث مرطوب شدن و تمیزی محیط دهان می شود. همچنین سلول های مرده ای که روی زبان، لثه و گونه ها جمع شده اند را می شوید و از عفونت های حاصله از باکتری ها و قارچ ها پیشگیری می کند.

پس منطقی است که خشکی دهان را یک بیماری به حساب آوریم.

علل خشکی دهان

عوارض داروهای مختلف: داروهایی که برای درمان افسردگی، اضطراب، بیماری های عصبی و روانی، پارکینسون، اسهال، استفراغ، ناراحتی های دستگاه ادراری، آلرژیها، سرماخوردگی (آنتی هیستامین، دکونژستانت)، آکنه و صرع استفاده می شود و همچنین داروهای نیروزا، مسکن ها و آرامبخش ها منجر به خشکی دهان می شوند.

عوارض بیماری ها و عفونت ها: چند مورد از بیماری هایی که باعث خشکی دهان می شوند، عبارتند از: ایدز، آلزایمر، دیابت، کم خونی،  آرتریتروماتوئید، پارکینسون، اوریون و بیماری های اعصاب.

عوارض روش های درمانی: بعضی روش های درمانی مثل رادیولوژی سر و گردن و یا شیمی‌درمانی بیماران سرطانی باعث آسیب غدد بزاق می شود.

آسیب اعصاب: آسیب اعصاب در نواحی سر و گردن می تواند یکی از علل خشکی دهان باشد.

کم آبی بدن: عواملی که منجر به کم آبی بدنمی شود مثل تب، استفراغ، اسهال، از دست دادن خون، سوختگی و تعریق شدیدهم باعث خشکی دهان می شوند.

شیوه زندگی هر فرد: سیگارکشیدن و تنفس از طریق دهان باز به طور مداوم، باعث تشدید خشکی دهان می شود.

خشکی دهان، خطر ابتلای فرد به بیماری های لثه، پوسیدگی دندان و عفونت های دهانی مثل برفک را افزایش می دهد./س

برچسب ها: خشکی ، دهان ، بزاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.