کاشان/

مستند "میراثی از سناباد" مقابل دوربین رفت

فیلمبرداری مجموعه 25 قسمتی مستند «میراثی از سناباد» به تهیه کنندگی سید علی‌اصغر امیری‌نسب آغاز شد.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،سید علی اصغر امیری نسب تهیه کننده مستند میراثی از سناباد اظهار داشت: رویکرد این مجموعه معرفی صنایع دستی در حال منسوخ شدن مشهد مقدس و شهرهای توس، سناباد، نوغان، آب‌کوه و سایر مناطق خراسان است که برای پخش از شبکه چهار سیما آماده می‌شود.

وی افزود: این مستند 25 قسمتی که تهیه نخستین قسمت آن جمعه سی‌ام فروردین به پایان رسید حدود دو ماه کار فیلمبرداری آن به طول می‌‌انجامد.

این تهیه کننده کاشانی با اشاره به اینکه مدت زمان هر قسمت از این مستند 20 تا 30 دقیقه است بیان داشت: این مستند سعی کرده با عرضه هنرهای دستی در حال منسوخ شدن که دیگر حتی یاد و نشانی از آنها نیز باقی نمانده، حداقل یاد و خاطره‌ای از این هنرهای اصیل را ماندگار کند و عنوان کند که در گذشته چنین هنرهای دستی در ایران وجود داشته است.

وی یادآور شد: مستند «میراثی از سناباد» به معرفی هنرهای دستی استان خراسان رضوی در شهرهای مشهد، طرقبه و شاندیز، کلات، تربیت حیدریه، قوچان و تربیت جام می‌پردازد.

این تهیه کننده کاشانی با بیان اینکه اکثر این صنایع دستی اصیلی که در حال فراموشی است به یادگار مانده از زمان امام رضا (ع) می‌باشد، ابراز داشت: نام فیلم سنا آباد نیز برگرفته از دهکده‌ای از توابع نوقان و طوس است که امام رضا(ع) وارد آنجا شده است و با وجود تأثیرگذاری سنا آباد، محله‌های نوغان و آب کوه مشهد به عنوان محل‌ غسل دادن و تشیع امام رضا(ع) در رونق مشهد آن زمان نقش داشته است، اما در حال حاضر فقط نامی از سنا آباد و نوقان باقی مانده است.

امیری نسب افزود: قسمت اول مستند معرفی مشهد و سنا آباد و در ادامه معرفی اشیای قیمتی و نیمه قیمتی مشهد از جمله نوار دوزی، گل‌دوزی، ارغوان‌ بافی، پوستین‌ دوزی، ساخت زیورآلات سنتی، انگشتر سازی، چارق ‌دوزی، گره ‌چینی، مسگری، آینه‌کاری، اجسام سنگی، گیوه‌ دوزی، شعربافی، صحافی سنتی، دباغی سنتی، طلاکوبی روی فلزات، گلیم‌بافی، کاشی اسلیمی یا سنتی، ابریشم‌بافی، ساز سازی سنتی اصیل مشهد، نمدمالی و سنگ هر کاره از جمله هنرهایی است که توسط آخرین بازماندگان این هنرها هنوز زنده نگه داشته شده‌اند.

تهیه کننده مستند میراثی از سناباد با اشاره به اینکه الیاس صادق‌زاده کارگردانی این مستند را برعهده دارد افزود: در این مستند یوسف سبحانی به عنوان مدیر تصویربرداری و نورپردازی به همراه علی عباسپور مدیر برنامه‌ریزی، مرضیه باغبان‌زاده عکاس و تصویربردار پشت صحنه، مهدی رهنان صدابردار، حمیدرضا عطارزاده تدوین و صداگذاری و عطیه دامیار در مقام طراح و تیتراژ ساخت این مستند را عهده‌دار هستند.

مستند «میراثی از سناباد» سومین مجموعه از مستندهای سید علی اصغر امیری نسب تهیه کننده جوان کاشانی به شمار می‌رود که پیش از این ساخت تله فیلمی را برای شبکه استانی اصفهان، مدیر تولید بودن بیش از 70 فیلم کوتاه و بلند، تهیه‌کنندگی 25 فیلم کوتاه، کارگردانی مستند سیلک کاشان و برپایی هفت نمایشگاه گروهی و انفرادی را در کارنامه خود داشته است.

نخستین مجموعه مستند این تهیه کننده با عنوان «میراثی از سیلک کاشان» مجموعه 10 قسمتی است که تا کنون شش قسمت از مجموعه از شبکه چهار سیما پخش شده است.

سید علی‌اصغر امیری‌نسبت، فارغ‌التحصیل انجمن سینمای جوان کاشان و کارشناس سینما، کار تهیه‌کنندگی را از سال 83 به صورت حرفه‌ای آغاز کرد.
برچسب ها: کاشان ، سناباد ، مستند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیری نسب
۱۳:۴۰ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
خبر جدید

سلام، خداقوت


امیری نسب هستم

فیلم مستند سینمایی میراثی از سناباد با موضوع سیر تکامل و ماندگاری فرش بخصوص اهمیت و جایگاه آن
به مرحله اصلاح رنگ و صداگذاری رسید.

عنوان آشنای میراثی از سناباد نام مجموعه مستندی است که فصل اول آن سال ۱۳۹۲ / فصل دوم آن سال ۱۳۹۶ / فصل سوم آن سال ۱۳۹۸ تولید شد و ادامه تولید فصل سوم فصل چهارم با موضوعی دیگر درحال انجام است.
اکنون بخشی از فصل سوم که به موضوع موزه فرش استان قدس رضوی پرداخته می شود پیرو آن موضوع فیلم مستند سینمایی با حضور پروفسور دکتر سید طاهر صباحی به مرحله صدا گذاری و اصلاح رنگ رسید...

فصل سوم مجموعه میراثی از سناباد
از ۱۳۹۸
تولید شروع شده و همچنان ادامه دارد
و به موازات فصل چهارم هم چند ماهی هست شروع شده

و این اولین فیلم مستند سینمایی هست که مراحل فنی را طی می کند
اطلاعات بیشتر ۰۹۱۰۳۱۰۱۹۱۶