خوزستان/

خشكی تالاب ها موجب كاهش 50درصدی رطوبت خوزستان شده است

مدیر كل حفاظت محیط زیست خوزستان با اظهار تاسف از نابودی بخش عمده ای از تالاب های این استان گفت: میزان رطوبت استان خوزستان به دلیل خشكی تالاب ها میزان 50 درصد كاهش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ 'احمدرضا لاهیجان زاده 'در نخستین همایش منطقه ای آبشار شوی در دزفول افزود:بیش از سه میلیون هكتار از تالاب های خوزستان خشك شده و دمای استان  سه درجه افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش دمای روز و شب در خوزستان به 54 و 41 درجه سانتیگراد در سال های اخیر گفت:دستكاری طبیعت از دلایل اصلی افزایش دمای بی سابقه هوا در استان خوزستان است.

مدیركل حفاظت محیط زیست خوزستان،خشك شدن تالاب ها را یك چالش زیست محیطی بزرگ در استان عنوان كرد و افزود: صدام با انتقال بخش عمده ای از حقابه هورالعظیم ، بخش عمده ای از این تالاب را خشك كرد.

وی مهمترین تالاب های خوزستان را تالاب بین المللی شادگان ، تالاب هورالعظیم ، بامدژ و تالاب میانگران ایذه معرفی كرد و گفت:خشك شدن تالاب هورالعظیم یكی از دو فاجعه بزرگ زیست محیطی جهانی در سال 2000است كه اكنون به كانون تولید ریزگرد در منطقه تبدیل شده است.

لاهیجان زاده با اشاره به از دست رفتن رطوبت این تالاب افزود: با ایجاد بادی با سرعت سه متر بر ثانیه ، ریزگرد ها از این منطقه بلند شده و به سمت ایران سرازیر می شود.

مدیر كل حفاظت محیط زیست خوزستان ، احداث سد كرخه را یكی از عوامل تشدید كننده خشكی تالاب هورالعظیم دانست و گفت: متاسفانه طرح های توسعه نیشكر استان بدون درنظر گرفتن تبعات زیست محیطی ، اجرا و بسیاری از داشته ها را از بین می برند.

وی از مسوولان و دانشگاهیان دزفول خواست تا با نگاهی علمی و عملی برای توسعه شهرستان در راستای فعالیت های انسان محور گام برداشته و قابلیت های این شهرستان را بخوبی شناسایی و معرفی كنند.

لاهیجان زاده با اشاره به وجود ظرفیت های زیاد كشاورزی در دزفول گفت: حیف است این ظرفیت ها با احداث كارخانجات صنعتی و مخرب محیط زیست از بین برود و به منظور ایجاد تعداد اندكی شغل ، افراد بسیاری كه در بخش كشاورزی مشغول به كار هستند بیكار شوند.

وی به طی شدن مراحل قانونی ثبت آبشار شوی دزفول اشاره كرد و افزود: باید از سرمایه ای كه بواسطه جذب گردشگر به دزفول آورده می شود در زمینه توسعه شهرستان استفاده كرد.

مدیر كل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاكید بر فرهنگ سازی در زمینه گردشگری و طبیعت گردی گفت: حفظ محیط زیست باید در طبیعت گردی به عنوان یك رفتار مسوولانه در جامعه نهادینه شود./ب
برچسب ها: خشکی ، تالاب ، رطوبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.