قم /

نا امنی آمریکا در عراق، سوریه و افغانستان بر امنیت دیگر نقاط دنیا اثر دارد

یکی از مراجع تقلید شیعیان با اشاره به انفجارهای تروریستی اخیر در آمریکا، تأکید کرد: آمریکایی‌ها عراق، سوریه و افغانستان را ناامن کرده‌اند با این حال نمی‌شود خودشان در امنیت باشند.

 
به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به انفجارهای صورت گرفته در آمریکا و با بیان این که گفته می‌شود احتمالا این اقدام از سوی تبهکاران آن کشور ساماندهی شده است، ‌تصریح کرد: ‌دنیای امروز تبدیل به یک دهکده شده است،‌ نمی‌شود یک جا ناامنی و جاهای دیگر امنیت باشد.

وی افزود: آمریکایی‌ها عراق، سوریه و افغانستان را ناامن کرده‌اند با این حال نمی‌شود خودشان در امنیت باشند؛ اگر یک گوشه دنیا ناامنی باشد این مسئله به نقاط دیگر نیز سرایت خواهد کرد.

استاد برجسته حوزه افزود:‌ ما هرگز راضی به حادثه ای که در آمریکا واقع شد و همچنین کشتارها، تخریب‌ها و آتش‌سوزی‌ها نیستیم؛ چراکه دین مبین اسلام هرگونه حمله به افراد بی‌گناه و بی‌دفاع را حرام می‌داند، اما این نکته را می‌گوییم که کاری کنید تا تمام دنیا امن باشد و الا از درون کشور خود شما نا‌امنی می‌جوشد.

وی یادآورشد: وقتی تروریسم در دنیا باب شد و در رسانه از آن حمایت شود ‌جاهای دیگر نیز یاد می‌گیرند؛ افراد ناراحت و افراطی همه جا هستند و یاد می‌گیرند و دست به این گونه اقدامات می‌زنند اما اگر واقعا تمام دنیا مخالف تروریسم باشند هیچکس به خودش اجازه نمی‌دهند دست به این گونه اقدامات بزند.

آیت الله مکارم در ادامه با  اشاره به حدیث اخلاقی از امام هادی(ع) درباره مذمت مراء تصریح کرد: در لغت معانی متعددی برای مراء از جمله انکار حق و مجادله برای غلبه بر طرف مقابل ذکر شده است.

وی با تاکید بر این که مجادله در قرآن کریم نیز ذکر شده است،‌ گفت: جدال احسن، گفتگو است،‌ در اسلام بحث و گفت وگو هیچ اشکالی ندارد بلکه توصیه نیز شده است چراکه پرده از حقایق مستور برمی دارد.

این مرجع تقلید شیعیان بیان داشت: یک سری مجادله‌های انحرافی برای انکار حق و به کرسی نشاندن باطل و حمایت بی دلیل هرگاه از فردی سرزند مجادله باطل و حکم آن در اسلام حرمت است.

رسانه‌ها، ‌جراید و مطبوعات باید هدفشان کشف حقیقت باشد

وی اضافه کرد: اگر این دستور در مورد گفتگو در میان دولت‌ها، ملت‌ها و شخصیت‌ها و مذاهب رعایت شود و اساس بحث و مباحثه کشف حقیقت باشد نه مغلوب سازی طرف یا جلوه دادن باطل به عنوان حق،‌ بسیاری از مشکلات حل و حقایق روشن می شود.

آیت الله مکارم شیرازی افزود:‌ فلانی طرفدار ما است و راه کج می‌رود، اگر مدام از او حمایت و دفاع کنیم درست نیست و اسلام چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد؛ الان در صفحه جراید می‌بینیم برخی یک اشتباهی کرده اند اما روزنامه و رسانه طرفدار آنها مدام اصرار می‌کنند آن را توجیه کنند؛ رسانه‌ها، ‌جراید و مطبوعات باید مراء را امری باطل بدانند و هدف شان غلبه بر دیگری نباشد بلکه کشف حقیقت باشد.

وی افزود: حق جلوه دادن باطل و باطل جلوه دادن حق به هیچ وجه درست نیست و آثار منفی بسیاری دارد؛ از این رو هرکجا حق روشن شد باید پذیرفت؛‌ امیدواریم همه ما از مراء بپرهیزیم و تا جایی قضایا را دنبال کنیم که حق روشن شود.

استاد برجسته حوزه در ادامه با اشاره به زلزله شرق کشور در سیستان و بلوچستان که برخی از کشورهای همسایه را نیز لرزاند، تصریح کرد: لطف خدا شامل حال ما شد و کانون این زمین لرزله پر قدرت در یک شهر نبود بلکه در یک بیابان اتفاق افتاد و اگر در یک شهر اتفاق می افتاد خسارت فوق العاده زیادی به بار می آورد؛‌ خداوند متعال این بلا را از مردم برگرداند، باید مدام دعا کنیم که خدا بلایا را از تمام مسلمانان و تمام مردم جهان دفع و شر اشرار را به خودشان برگرداند.

برچسب ها: سوریه ، افغانستان ، نقاط ، دنیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.