وزير راه و شهرسازي در اجلاس شوراي حكام هبيتات:

10 ميليون نفر ايراني در بافت‏هاي فرسوده و نابسامان شهري زندگي مي‌كنند

وزير راه و شهرسازي در اجلاس شوراي حكام هبيتات تصريح كرد: براي نوسازي بافت‏هاي فرسوده و نابسامان شهري، بيش از 72 هزار هكتار از اين نوع بافت‏ها شناسايي و تحت حمايت‏هاي برنامه‏ريزي شده دولت قرار گرفته كه در مجموع جمعيتي در حدود 10 ميليون نفر را زير پوشش قرار مي‏دهد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از  پايگاه اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، علي نيكزاد كه در بيست و چهارمين اجلاس شوراي حكام هبيتات در نايروبي كنيا سخنراني مي كرد، با اشاره به نوسازي بافت‏هاي فرسوده و نابسامان شهري اعلام كرد: تاكنون، 55 هزار هكتار آن به مرحله اجرا رسيده و بالغ بر 600 هزار واحد مسكوني در آن‏ها احداث شده است.
وزير راه و شهرسازي گفت: در سال‏هاي اخير در كشورهاي خاور ميانه شاهد افزايش چشمگير جمعيت جوان هستيم چندان كه 65 درصد جمعيت در اين كشورها كمتر از30 سال سن دارند. اين جمعيت نيازمند تامين اشتغال، مسكن، زندگي بهتر و با هويتي معنوي است.
وي تاكيد كرد: در جمهوري اسلامي ايران براي رفع مشكل مسكن و بهبود وضعيت جوانان و خانواده‏هاي فاقد مسكن و زنان سرپرست خانوار برنامه‏هاي مختلفي در 8 سال گذشته به مرحله اجرا درآمده كه مهمترين آن‏ها تحت عنوان طرح «مسكن مهر» با هدف خانه‏دار كردن افراد فاقد مسكن به ويژه جوانان و زنان با تامين زمين رايگان و تسهيلات كم بهره از طرف دولت بالغ بر پنج ميليون واحد مسكوني شهري و روستايي نوسازي و بازسازي شده است. به طوري كه نسبت خانوار بر واحد مسكوني از 1.17 در سال 2006 به 0.99 در سال 2011 كاهش يافته است.
وزير راه و شهرسازي كه در بيست و چهارمين اجلاس شوراي حكام هبيتات در نايروبي كنيا سخن مي‌گفت، يادآور شد: علاوه بر اين، براي نوسازي بافت‏هاي فرسوده و نابسامان شهري، بيش از 72 هزار هكتار از اين نوع بافت‏ها شناسايي و تحت حمايت‏هاي برنامه‏ريزي شده دولت قرار گرفته كه در مجموع جمعيتي در حدود 10 ميليون نفر را زير پوشش قرار مي‏دهد. تاكنون، 55 هزار هكتار آن به مرحله اجرا رسيده و بالغ بر 600 هزار واحد مسكوني در آن‏ها احداث شده است.
نيكزاد با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران، كشوري سانحه‏خيز است، توضيح داد: افزايش سهم مسكن بادوام از كل موجودي مسكن كشور، مقاوم‏سازي مسكن روستايي و بهسازي واحدهاي موجود در بافت‌هاي فرسوده شهري مورد تأكيد برنامه‌هاي مسكن و شهرسازي كشور بوده است. علاوه بر اين، واحدهاي خسارت ديده در سوانحي چون سيل و زلزله توسط وزارت راه وشهرسازي به صورتي مقام بازسازي مي‏شوند.
وي بيان كرد: از سال 2003 تا 2005، بنياد مسكن قريب به 200 هزار واحد مسكوني را كه در سوانحي چون سيل، زمين‏لرزه و بهمن تخريب شده‏اند با مشاركت مردم بازسازي كرده است.
وزير راه و شهرسازي بيان داشت: به عنوان آخرين نمونه از اين نوع اقدامات، در سال گذشته و در تاريخ12 اوت 2012 دو زمين لرزه شديد با بزرگاي 6.4 و 6.3 در مقياس ريشتر پي در پي در شمال غرب ايران به وقوع پيوست كه در آن حدود 18500 واحد مسكوني روستايي و 20 هزار واحد مسكوني شهري آسيب كلي يا جزئي ديد.
وي اعلام كرد: منطقه آسيب‏ديده بيش از 5000 كيلومتر مربع وسعت داشت و 306 روستا و سه شهر را در بر مي‏گرفت. پس از مرحله اوليه امداد و نجات دولت تصميم گرفت تا قبل از فرارسيدن فصل سرما نسبت به بازسازي منازل تخريب شده اقدام كند و در پي آن در فاصله كمتر از سه ماه تا شروع فصل زمستان، در روستاها بازسازي تمام واحدهاي مسكوني كه آسيب كلي ديده بودند، به صورتي مقاوم دربرابر زمين‏لزره و با مساحت 60 مترمربع و با قابليت توسعه به همراه يك واحد پيش‏ساخته 12 مترمربعي كانكس مجزا و محل قرارگيري دام 18 تا 24 مترمربع پايان يافت.
نيكزاد تاكيد كرد: كوشش‏هاي ما براي دستيابي به اهداف توسعه هزاره با چالش‏هاي مهمي روبرو است كه مهم‏ترين و قديمي‏ترين آن آوارگي و بي‏سرپناهي مردم مظلوم فلسطين و ادامه سياست‏هاي اشغالگرانه و شهرك‏سازي‏هاي غيرقانوني رژيم صهيونيستي در سرزمين‏هاي اشغالي است كه متاسفانه تحت حمايت ايالات متحد آمريكا هر روز نيز توسعه بيشتري مي‏يابد.
وزير راه و شهرسازي در سخنراني خود اظهار داشت: خشونت‏هاي قومي در بعضي كشورها و توسعه تروريسم وكمك كشورهاي حامي تروريسم به گروه‏هاي تروريستي براي ايجاد آشوب و خونريزي در كشورهاي ضعيف كه با تهديد و ارعاب مردم را از خانه و كاشانه خود آواره ساخته و روز به روز بر جمعيت بي سرپناه جهان اضافه مي‏نمايد نكته نگران كننده بعدي است و همه اين عوامل مسئوليت برنامه اسكان بشر ملل متحد UN-Habitat و ما اعضا را براي يافتن راه‏حل‏هاي بشردوستانه و كمك به تامين سرپناه خانوارها و خارج كردن مردم از آوارگي را دوچندان مي‏كند. به اميد روزي كه در سراسر جهان حتي يك خانواده فاقد مسكن مناسب وجود نداشته باشد.
وزير راه و شهرسازي در ابتداي سخنان خود يادآور شد: مراتب سپاسگزاري خود را از برگزاركنندگان بيست و چهارمين اجلاس شوراي حكام هبيتات ابراز مي‌نمايم. بي شك شركت ما در اين اجلاس نشانه تعهد ما به ايجاد سكونتگاه‏هايي پايدار براي انسان است. اطمينان دارم تبادل اطلاعات و تجارب در اين اجلاس در زمينه تدوين سياست ملي شهري و گسترش برنامه‏ريزي شده شهرها، كه محور فعاليت‏هاي آتي هبيتات هستند، تاثيري ماندگار بر تلاش‏هاي آتي در دستيابي به اين هدف دارد.
برچسب ها: فرسوده ، نابسامان ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار