تكنیك‌های تنفسی برای افزایش كارایی ورزشكاران

یكی از فاكتورهای مهم در كاهش خستگی و ایجاد شرایط مناسب بدنی،‌ تنفس و ضربان قلب است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ شیوه تنفس بر ضربان قلب تاثیر می‌گذارد و كنترل آن می‌تواند برای ورزشكاران بسیار مفید باشد. پایگاه اینترنتی «علم ورزش» نیز در این باره مقاله‌ای را منتشر كرده است كه نتایج تحقیقات محققان را در این زمینه نشان می‌دهد.

ضربان قلب همیشه با فواصل منظم ایجاد نمی‌شود. تغییرات كوچكی هستند كه می‌توانند ضربان قلب را منظم كنند. ضربان قلب به وسیله سیستم‌ عصبی خود مختار منظم می‌شود، سیستم‌ عصبی سمپاتیك به قلب شتاب می‌بخشد و سیستم‌ عصبی پاراسمپاتیك از شتاب ضربان قلب كم می‌كند.

منظم بودن ضربان قلب برای ورزشكاران بسیار اهمیت دارد. محققان منشا خستگی ورزشكاران را در نامنظم بودن ضربان قلب می دانند، هر چقدر ضربان قلب منظم‌تر باشد، شرایط جسمانی ورزشكاران بهتر خواهد بود و بالعكس، اگر ضربان قلب منظم نباشد خستگی بیشتری ایجاد خواهد شد، به هنگام بهبودی ورزشكاران ورزش‌های استقامتی یكی از مهم‌ترین نكات كه باید به آن توجه كرد ضربان قلب و تنظیم آن است.

ضربان قلب با تنفس در ارتباط است، هنگامی كه دم می گیریم، ضربان قلب شتاب می‌گیرد و به هنگام باز دم از شتاب آن كاسته می‌شود.

محققان با انجام تحقیقات بر روی تعدادی ورزشكار تنفس كنترل شده و تنفس غیر اختیاری را مقایسه كردند. این تحقیقات به مدت سه هفته‌ بر روی تعدادی از ورزشكاران استقامتی انجام شد، فركانس ضربان قلب این افراد هر روز صبح به هنگام برخاستن از خواب و دراز كشیده اندازه گیری شده است. نتایج این تحقیقات نشان داده است كه اختلاف چشمگیری بین این دو روش تنفس وجود دارد. تفاوت بین این دو روش تنفسی را می‌توان با تفاوت در فعالیت تیم عصبی سمپاتیك و پاراسمپاتیك در دو روش توجیه كرد.

كنترل ضربان قلب و تنفس مناسب می‌تواند به ورزشكار كمك كند تا از عهده فعالیت ورزش سنگین خود بربیاید و با خستگی مقابله كند.تنفس مناسب برای هر ورزشكار به نوع ورزش او و واكنش‌های بدنی‌اش بستگی دارد.

ورزشكاران بهتر است با انجام آزمایشات و با كمك دستگاه‌های اندازه گیری ورزشكاران به فركانس ضربان قلب مناسب و روش تنفسی مناسب خود پی ببرند و از آنها استفاده كنند.
 
منبع: ایسنا
برچسب ها: ورزشکاران ، تنفس ، تکنیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.