نگراني از کمبود توليد مرغ در ماه هاي آينده در حالي به وجود آمده است که ارزاني بيش از حد قيمت مرغ زنگ خطر را برای تولیدکنندگان به صدا در آورده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ؛ با نگاهي به دو سال قبل مي بينيم طی ماه های آبان و آذر سال90 خرید تضمینی با قیمت مناسبی صورت نگرفت، ذخیره سازی مناسب انجام نشد و همچنين کمبود سویا در اسفند 90 و فروردین 91 قیمت جوجه يکروزه را به شدت کاهش داد،همین دلایل باعث کاهش انگیزه تولیدکنندگان برای تولید و کمبود مرغ در ماه مبارک رمضان سال 91 شد.

متاسفانه با داشتن چنين تجربه اي امروز نیز شاهد تکرار همین مسئله هستیم، وجود مرغ بیش از حد نیاز در بازار باعث کاهش قیمت شد که ادامه این روند به ضرر تولیدکنندگان است به صورتي که کاهش بيش از حد قيمت ها توليد را با بحران مواجه کرده و زنگ خطر را برای تولیدکنندگان به صدا در آورده است. 

مرغ به عنوان ارزان ترین پروتئین در دسترس به پر تقاضا ترين پروتئین مصرفي در ايام خاصي از سال(نوروز، ماه رمضان،محرم و...) تبديل شده که نيازمند توجه ويژه مسئولان براي کنترل قيمت و عرضه اين محصول است که با احتساب نرخ تورم به موقع مرغ را از تولیدکننده و تشکل ها خریداری کنند.

بر اساس اين گزارش تولید کنندگان همواره برای تولید خود برنامه ریزی دقیقی دارند که با همکاري مسوولان مي توان بازار را از تلاطمات پيش رو مصون نگاه داشت.

در اين شرايط به گفته مهرباني رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه ،قیمت جوجه ای که باید 850 تومان باشد به حدود 500 تا 700 تومان رسیده است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، جوجه ريزي متوقف مي شود و با کمبود مرغ و تخم مرغ در ماههاي آينده مواجه خواهيم شد.

نبايد از اين نکته غافل ماند که با اصلاح قیمت ها، اختصاص يارانه به تولید کننده داخلی، انگيزه توليد براي مرغداران افزايش مي يابد و با تحويل مازاد تولیدات مرغ به شرکت پشتیبانی امور دام در مواقع بحراني بازار تجربه کمبود توليد مرغ و تخم مرغ و تبعات آن تکرار نخواهد شد.

به گفته مقدم نيا رئیس اتحادیه سراسری مرغداران، قيمت مرغ در بازار به حدود 4600 تومان رسيده که تولید مرغداری‌ها به همين دلیل به بازار عرضه نمی‌شود و فاصله ميان عرضه باعث افزایش وزن مرغ شده که با افزايش هزينه توليد کنندگان به ضرر مصرف کننده خواهد بود.

بنابراين در چنين شرايطي حمايت جدي از توليد کننده با اختصاص نهاده هاي ارزان قيمت، خريد تضميني،ذخيره سازي، آسان سازي فرآيند صادرات و... ميتوان از ايجاد بحران در توليد،زيان بيش از حد توليد کنندگان و آشفتگي بازار در آينده جلوگيري کرد./س
گزارش از زينب عبدي
برچسب ها: مرغ ، کاهش ، بحران ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار