در حاشیه برپایی ایستگاه غربال گری پر فشاری خون بیمارستان ضیائیان؛

درخواست مردم از استمرار ایستگاه‌های غربال‌گری پر فشاری خون در طول سال

ایستگاه‌های غربال‌گری پر فشاری خون که همزمان با هفته سلامت و با شعار فشار خون را جدی بگیریم، روز یکشنبه 18 فروردین ماه در بیمارستان ضیائیان آغاز شد طی چند روز گذشته با استقبال چشمگیر مردم به ویژه شهروندان منطقه 17 مواجه شد.

حمید درخشی، رئیس بیمارستان ضیائیان با اشاره به آغاز برنامه‌های پایش فشار خون و دیابت از ابتدای سال جاری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مشکلات شهروندان آگاهی نداشتن از فشار خونشان است و زمانی متوجه بیماریشان می‌شوند که عوارض فشار خون همچون ناراحتی سیستم قلبی و عروقی و چشم در بدنشان بروز کند؛ از این رو در هفته سلامت با بر پایی ایستگاه غربال گري پر فشاری خون مردم را از خطرات فشار خون آگاه می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به استقبال مردم از این ایستگاه افزود: پزشکان این بیمارستان آمادگی برپایی ایستگاه غربال گری پر فشاری خون را در طول سال دارند و در صورت نیاز و درخواست شهروندان این کار صورت می‌گیرد.

**پایش منظم فشار خون

در ادامه آتوسا سپهری – کارشناس تغذیه، فشار خون بالا را از دسته تهدید کننده‌های سلامت دانست و گفت: افراد در صورت بالا بودن فشار خونشان نیاز به یک فرایند طولانی مدت که شامل رژیم غذایی، ورزش کردن و کنترل وزن است، دارند که باید در طول سال‌های عمر ادامه داده شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد مبتلا و درگیر با فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند، افزود: به شهروندان توصیه می‌شود که به پایش منظم فشار خون‌شان بپردازند، زیرا این بیماری مانند بالا بودن چربی‌های خون می‌تواند برای سال‌ها به صورت بی سر و صدا وجود داشته باشد بدون آن که هیچگونه علائمی را در شخص مبتلا بروز دهد.

**پتاسیم از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند
وی در ادامه به افراد درگیر و مبتلا توصیه کرد: افراد اگر اضافه وزن دارند، رژیم بگیرند، کم کردن حتی یک کیلوگرم از وزن در این زمینه موثر است. مرتب ورزش کنید که 30 دقیقه ورزش در هر روز بهترین را مبارزه با پر فشاری خون است.

سپهری با بیان اینکه مبتلایان مصرف روزانه نمک را نیز باید کاهش دهند، ادامه داد: همچنین از رژیم حاوی میوه و سبزیجات فراوان و غذاهای حاوی پتاسیم مانند دانه‌های سبوس‌دار و خشکبار استفاده کنند؛ چرا که پتاسیم از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند که نخود، لوبیا، عدس، میوه‌جات تازه به ویژه کیوی، انبه، شلیل، پرتقال، زردآلو، موز، گیلاس، طلابی، هلو و نارنگی حاوی پتاسیم بالایی هستند.

این کارشناس تغذیه در ادامه افزود: حتی دانه کنجد و سبزی‌های برگ سبز، منابع کم سدیم و تامین کننده کلسیم هستند. سیر نیز به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

سپهری از روش‌های اصلی کاهش و کنترل فشار خون را داشتن یک رژیم غذایی مناسب عنوان و خاطر نشان کرد: افراد درگیر و مبتلا به فشار خون از انواع غذاهای آماده مصرف و از مصرف، سوسیس و کالباس و همچنین تنقلات شور، سرشار از نمک (سدیم) هستند  پرهیز کنند.

** نسبت به پر فشار خونم آگاهی نداشتم
در ادامه رضا صبحی‌نژاد 65 ساله یکی از مراجعه‌کنندگان به ایستگاه غربال گري پر فشاری خون بیمارستان ضیائیان گفت: بر پایی این ایستگاه کار بسیار ارزشمندی است: چرا که با مراجعه به این ایستگاه متوجه پرفشاری خونم شدم و پزشک معالج نیز نکات اولیه پیشگیر همچون رژیم غذایی و ورزش کردن و حتی کاهش مصرف نمک را بیان کردند.

** غربال گري پر فشاری خون ادامه یابد
در ادامه مریم زمانی یکی دیگر از شهروندان با اظهار خرسندی از برپایی این ایستگاه گفت: امیدوارم که برپایی ایستگاه غربال گري پر فشاری خون فقط مختص به هفته سلامت نباشد و در طول سال نیز به صورت رایگان غربال گری پر فشاری خون ادامه یابد.

بنابراین گزارش، در ایستگاه غربال گری پر فشاری خون که تا روز شنبه 24 فروردین ماه در بیمارستان ضیائیان برپا است، علاوه بر گرفتن فشار خون، کنترل وزن، انجام تست قند خون، مشاوره تغذیه توسط کارشناس تغذیه، مشاوره دخانیات توسط کارشناس بهداشت بیمارستان، ویزیت رایگان توسط متخصص جراح عمومی و پزشک نیز صورت می‌پذیرد./ح


برچسب ها: فشارخون ، غربالگری ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار