"آمبر ليون" (Amber Lyon) گزارشگر سي‌ان‌ان، مطالب مهمي را از فعاليت‌هاي اين شبکه افشا كرد كه متن کامل آن خواندني‌ است:

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، آمبر ليون، گزارشگر شبکه بين‌المللي سي‌ان‌ان آمريکا، طي مصاحبه‌اي با شبکه "راشا تودي" تصوير قابل تأملي از اين شبکه به نمايش گذاشته است.
وي تاکنون سه بار پشت‌سر‌هم موفق به دريافت مهم‌ترين جايزه تلويزيوني آمريکا (Rocky Mountain Southwest Chapter) شده است؛ شرح ديدگاه‌ها و تجربيات ليون از اشتغال در شبکه آمريکايي سي‌ان‌ان:


بسياري كشورها با پرداختن پول‌هاي هنگفت به سي‌ان‌ان از او مي‌خواهند كه به نفع پروپاگانداي آن‌ها، اخبار بدهد. وي عنوان مي‌کند كه در زمان فعاليتش در سي‌ان‌ان، مجبور به فرستادن اخبار غلط به روي آنتن و در عوض، حذف اخبار نامطلوب براي دولت آمريكا از ليست خبرها شده است. تمامي اين اعمال با هدف شكل‌دهي افكار عمومي در راستاي انزجار از ايران و سوريه صورت مي گرفته است. رسانه‌هاي عمومي در ايالات متحده، آگاهانه يكطرفه قضاوت مي‌كنند و آنقدر اين قضاوت غلط و دروغ‌هاي شاخدار را تكرار مي‌كنند تا ديدگاهي ضدّايراني در ميان مردم ساخته شده و لذا حمله نظامي توجيه‌پذير و حمايت بشود.

ليون افزود: روش‌هايي كه اكنون عليه ايران بكار بسته مي‌شوند، دقيقاً همان‌هايي هستند كه در زمان قبل از حمله به عراق، براي آماده‌سازي اذهان مردم آمريكا نسبت به اين مسئله، از سوي رسانه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گرفت. بايد از سوريه و ايران، در اذهان مردم، "ديو" ساخت! پراكنده كردن يك تصوير خشونت‌آميز، بسيار اثرگذار است.

گزارشگر سابق سي‌ان‌ان در ادامه روشن نمود كه سي‌ان‌ان مردم را فريب مي‌دهد و اخبار را خودش "مي‌سازد". وي تأكيد كرد كاركنان سي‌ان‌ان بابت گزينش دلخواه از محتواي خبر، از دولت آمريكا و ساير دولت‌ها حقوق مي‌گيرند.

بطور مثال سي‌ان‌ان در حوزه وقايع بحرين، عربستان سعودي، گرجستان و آذربايجان، طوري رفتار نمود كه گويي نقش نورافكن را بر چهره تاريك ديكتاتورهاي اين كشورها بازي مي‌كرد و پايمال حقوق بشر و فشار بر اپوزيسيون در اين كشورها را كاملاً ناديده گرفت. بدين ترتيب دولت‌هاي بحرين و عربستان سعودي، مردم خود را به معني واقعي ذبح مي‌كنند اما رسانه‌ها واكنشي نشان نمي‌دهند. مسابقات فرمول يك با آب و تاب انعكاس داده مي‌شود، و اين در حالي است كه همزمان، خون در خيابان‌ها جاري است. هيچ تعهد رسانه‌اي و سوگند كاري، براي رسانه سي‌ان‌ان مهم نيست، چون پول عظيمي براي آن پرداخت مي شود.

اين ژورناليسم، سال‌هاست كه رويه فوق را در پيش گرفته است. بياييم شايعه مشهور („Babys in Brutkästen") در كويت را به خاطر بياوريم كه در مجمع كنگره آمريكا در 10 اكتبر 1990 دختري به نام "نيّره" اظهار داشت كه با چشمان خودش ديده است كه چگونه سربازان صدام، نوزاداني را روي زمين بتني بيمارستان‌هاي كويت به قتل مي‌رسانند و اسبابشان را مي‌دزدند.

اين داستان دلخراش كه مانند خنجري به قلب آدمي، رذالت صدام و طرفدارانش را نشان مي‌دهد، در مدت زماني اندك، از شيشه تلويزيون به درون خانه‌هاي تمام آمريكايي‌ها راه يافت و به تأييد كنگره و سناي آمريكا مبني بر جنگ اول عليه عراق منجر شد. اما بعدها مشخص شد كه كلّ اين داستان، يك دروغ بزرگ و تماماً ساخته ذهن افراد بوده است.

هيچ نوزادي در كويت به قتل نرسيده و به سرقت نرفته بود. آن دخترك، فرزند "سعود بن نصير الصباح" (Saud bin Nasir Al-Sabah) سفير كويت در واشنگتن بود و مختص اين ديالوگ گريه‌آور، توسط خبرگزاري "Hill & Knowlton PR-Agentur" آموزش بازيگري ديده بود!!!

دولت كويت تنها براي همين جنجال تبليغاتي، 12 ميليون دلار به رسانه‌ها و نقش‌آفرينان پرداخت كرد.

حتي رئيس كميسيون كنگره هم در فريب افكارعمومي آمريكا با يك افسانه بازيگري به منظور جلب موافقت آنان با جنگ عليه عراق، سهيم بود. نماينده و صهيونيست "تام لانتوس" (Tom Lantos) با همكاري حكومت كويت، اين نقشه را ترتيب داده و حتي با مقايسه كردن هيتلر با صدام‌حسين، حمله نظامي به وي را از آمريكا خواستار شد؛ كه در نهايت نيز همين اتفاق رخ داد. نيويورك‌تايمز مدتها بعد، زماني كه جنگ درگرفته بود، در 15 ژانويه 1992 طي مقاله‌اي با عنوان «فريب در ساختمان کنگره» آن را محكوم كرد.

گرچه لانتوس و ساير سوگنديادكردگان، بخاطر مقدمه‌چيني براي جنگ و مشاركت در كشتار غيرنظاميان عراقي، در دادگاه محكوم شدند اما دوباره بر اظهارنظر خود تأكيد مي‌كنم كه تمامي جنگ‌ها بر ستون‌هاي دروغ و فريب استوارند. نخست بايد يك دشمن تصنّعي ساخته شود تا بتوان بدان حمله كرد.

از آنجايي كه رسانه‌ها، شركت‌هاي ثروتمندي هستند، مسئله آنان نه نشر حقيقت يا دادن اطلاعات به مخاطب، بلكه تقويت و تزريق قدرت به سهامداران است. منطقي است كه وقتي كسي پول فوق‌العاده‌اي مي‌پردازد، همان اخباري را كه انتظار دارد، مي‌شنود. هر كه مي‌پردازد، خودش دستور مي‌دهد. ژورناليسم، قابل خريد و فروش است!

ليون اظهار داشت: تمام آنچه كه ما مي‌دانيم و بدان معتقديم، از طريق رسانه‌ها به ما انتقال يافته است. ما هر روز و هر لحظه با دريافت هزاران علامت و اطلاعات و تلقين روبرو هستيم. نكته اينجاست كه توجه كنيم كه ديدگاه ما نسبت به هر موضوعي، اساساً توسط كسي شكل داده شده كه برايش هزينه داده است.

وي سپس در پايان، اشاره مي‌كند كه خودش به همراه تيم فيلمبرداري در بحرين حضور داشته و شاهد سركوب وحشيانه شورشيان اين كشور توسط نيروهاي حافظ نظم بوده است. در عين حال مديريت شبكه سي‌ان‌ان مبالغي را جهت ارسال خبر از حاكميت شيوخ به شبكه پرداخت نمود. لذا وضعيت اسفبار حقوق بشر هرگز منعكس نشد. رسانه‌ها بابت دروغگويي‌شان پول مي‌گيرند.


منابع:

http://amberlyonlive.com/

http://alles-schallundrauch.blogspot.com/

http://www.iknews.de/2013/04/03/cnn-kriegspropaganda-emmy-preistraegerin-spricht-klartext/

Alles Schall und Rauch: Medien werden fürs Lügen bezahlthttp://alles-schallundrauch.blogspot.com/2013/04/medien-werden-furs-lugen-bezahlt.html#ixzz2POx1ZNU7

انتهاي پيام/ طاهري


آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار