مدیر ارتباطات و کاربرد نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : ترجمان دانش كه براي كاربردي كردن تحقيقات دانشگاهي راه اندازي شده ، راهي موثر براي بهبود ارتباط دانشگاه با صنعت است .

دکتر محسن اسدی لاری مدیر ارتباطات و کاربرد نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سالانه 2500 طرح پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران تصویب می شود گفت: 2100 طرح با مصوبه شورای پژوهشی دانشگاه و 400 طرح در مراکز تحقیقات مستقل انجام می شوند.  

وی با اشاره به اینکه بیش از 200 طرح در ارتباط با صنعت بوده و تقریبا سالانه به همین میزان 2500 طرح تصویبی نیز خروجی دارد ادامه داد: بیش از 2000 پایان نامه در سال در مقاطع ارشد، دکترا، PHD، تخصص و... ارائه می شود که برخی از این پایان نامه ها نیازمند بودجه تحقیقاتی بیش از بودجه مصوب آموزشی (کارشناسی ارشد یک میلیون ، PHD 5 میلیون تومان و...( می باشند  که در این صورت در  شورای پژوهشی دانشگاه مطرح می شوند.  

مدیر ارتباطات و کاربرد نتایج تحقیقات ادامه داد: با توجه به اینکه درصد کمی از نیازهای مردم از طریق کاربردی شدن تحقیقات برآورده می شود، برای حرکت به سمت علمی نافع و کاربردی کردن نتایج تحقیقات، باید در قدم اول ذی نفعان را بشناسیم که بیماران، مسئولین ، مردم و... از جمله این گروه هستند.  

وی با بیان اینکه انتقال پیام به ذی نفعان که پیام پژوهش گفته می شود قدم بعدی در این عرصه است تصریح کرد: در این صورت می توانیم به کاربردی شدن نتایج تحقیات امیدوار باشم که این روند را ترجمان دانش می گویند.  

دکتر اسدی لاری ادامه داد: به طور کلی در فرایند ترجمان دانش، سه محور اصلی  شامل شناسایی ذی نفعان، تدوین پیام پژوهش و نیز انتخاب راه مناسب انتقال پیام به مخاطب است.  
وی با اشاره به اینکه در گذشته متاسفانه علیرغم انجام کارهای تئوریک بسیار زیاد توسط اعضای محترم هیئت علمی، خروجی مورد انتظار به دست نیامد اظهار کرد: همکاران و اساتید دانشگاه به فکر افتاده و با برگزاری جلسات و کارگاههای آموزشی طی دو سال گذشته تصمیم به تشکیل مدیریت اجرایی گرفتند که منجر به تاسیس مدیریت ارتباطات و کاربرد نتایج تحقیقات شد.  

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مدیریت ارتباطات و کاربرد نتایج تحقیقات بعد از ایجاد زیرساختها، در تابستان 1391 سامانه ترجمان دانش ktesite.tums.ac.ir را راه اندازی کرده و طی مکاتبه  با مجریان  حدود800 طرح پژوهشی واجد شرایط، پیام پژوهش بیش از 240 طرح  را  تدوین و پس از تایید نهایی مجری در سامانه بارگذاری نمود .  
فرهنگ سازی اولین موضوع در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه  

دکتر اسدی لاری با بیان اینکه پس از تکمیل این سامانه، با در اختیار قرار دادن رمز ورود به رسانه ها و برخی از دیگر گروهها، این افراد با دسترسی به پیام پژوهشی طرح ها می توانند در انعکاس نتایج طرح و ایجاد ارتباط با صنعت فعالیت نمایند، تاکید نمود که رسانه ها با بهره برداری از این طرح ها و کسب اطلاعات از مجری طرح، نتایج را در اختیار مردم قرار داده و زنجیره تولید علم تا کاربردی شدن را ایجاد می کنند .  

وی تصریح کرد: رسانه ها با دسترسی به این پژوهشی ها، طرح ها را در معرض استفاده عموم قرار داده و در تشکیل زنجیره پژوهشی، در زمینه ارتقای سلامت جامعه قدم بر می دارند .  

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه، فعالیت بارزی نداشته در حالی که برای ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت باید این ارتباط ایجاد شود تا صنعت بداند که دانشگاه در چه عرصه ای تحقیقات خود را پیگیری می کند گفت: در این عرصه نباید به دنبال مقصر باشیم و باید بیش از پیش در این عرصه فرهنگ سازی کنیم .  

وی با تاکید بر اینکه قبل از انجام تحقیقات باید به پایان و استفاده کننده آن اندیشید، بیان کرد: فرهنگ سازی به عنوان اولین موضوع در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح است.  

دکتر اسدی لاری فرهنگ سازی در این عرصه را در مراحل اولیه دانست و ادامه داد: هرچند بسیاری از تحقیقات در زمینه دانشگاهها و سیاست گذاری ها فاصله زیادی تا رسیدن به مراحل تکامل این موضوع دارند ولی خوشبختانه محققین و صاحبان صنعت هر دو مشکلات را درک کرده ونیاز به چنین فرایندی را  احساس می کنند.  

فرایند ترجمان دانش ، واسطه بین تولید و مصرف علم
وی یادآورشد: فرایند ترجمان دانش واسطه بین تولید و مصرف علم است و با وجود تلاش  این مدیریت برای اجرایی کردن این فرایند، از 800 طرح پیگیری شده، از حدود 70 درصد  پاسخی دریافت نشد و 30درصد آنها منجر به تولید پیام پژوهش گردید که نشان از نیاز به تلاش بیشتر دارد.  
مدیر ارتباطات و کاربرد نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه تولید پیام پژوهشی دارای امیتازاتی نیز خواهد بود تصریح کرد: بر اساس تصویب شورای آموزشی دانشگاه در سه دانشکده پرستاری مامایی، بهداشت و مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تولید پیام پژوهشی از پایان نامه ها به صورت آزمایشی اجرایی شده که در ادامه در صورت تصویب شورای آموزشی به دانشکده ها ابلاغ خواهد شد.  

وی با اشاره به اینکه در صورت تصویب این طرح، طی دو سال آینده همه پایان نامه ها، پیام پژوهشی داشته و این فرآیند به صورت فرهنگ عمومی برای محققین تبدیل خواهد شد ادامه داد: خوشبختانه وزارت بهداشت نیز با استقبال از این طرح، تمایل دارد که تمام پایان نامه های دکترا که از پژوهانه استفاده می کنند ( حدود 5000 پایان  نامه) نیز دارای پیام پژوهشی باشند که طی چند ماه آینده این طرح نیز راه اندازی خواهد شد .  

دکتر اسدی لاری در پایان خاطرنشان کرد: برای ایجاد فرهنگ سازی در این عرصه سعی شده برای تمام طرح هایی که منجر به پیام پژوهشی می شوند ‏ امتیازاتی در نظر گرفته شود ./ح
برچسب ها: دانشگاه ، صنعت ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.