تحویل سال در بارگاه امام رضا(ع)

همه ساله میلیون ها زائر مشتاق به هنگام تجدید سال روی به این بارگاه منور آورده و به هنگام تحویل سال در حرم آن بزرگوار به دعا و نیایش می پردازند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران در خراسان همه از بزرگ و کوچک و فقیر و غنی به آداب و رسوم نوروزی پای بند و علاقه مند هستند و در اجرای سنن باستانی این عید ملی سخت می کوشند از چند هفته به نوروز مانده شور و شوق خاصی پدید می آید، همه در فکر تهیه لباس نو به این سوی و آن سوی می روند همه خانه تکانی می کنند و از تمام خانه گرد می زدایند تا در شب عید و موقع تحویل سال، همه اطاق ها و زوایای خانه پاک و پاکیزه باشد.





آداب و رسوم مربوط به نوروز در خراسان تقریبا همانند بقیه نقاط ایران زمین است از قبیل هفت سین دعا و دیده بازدید و نظافت و غیره ولی آنچه که یک ویژگی خاص به این مراسم در خراسان بخشیده وجود مقدس و پربرکت حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام در این خطبه است که مورد عنایت تمامی شیعیان ایران و اسلام بوده و همه ساله میلیونها زائر مشتاق به هنگام تجدید سال روی به این بارگاه منور آورده و به هنگام تحویل در حرم آن بزرگوار به دعا و نیایش می پردازند و برای سلامتی و موفقیت خود و بستگانش از آن واسطه فیض درخواست یاری می کنند.شکوه و عظمتی که در این ایام و مخصوصا به هنگام تحویل سال در آنجا وجود دارد مثال زدنی است و در دیگر نقاط بی نظیر و بی همتاست. در این ایام مشهد پذیرای میلیون ها میهمان زائر  از سراسر میهن ایران و نیز از سایر نقاط جهان است که خود رونق خاصی به مراسم نوروزی در این شهر مقدس می بخشد.





عده ای در استان خراسان به هنگام تحویل سال عسل به دهان می گذارند تا در طی سال هم اعتدال مزاج پیدا کنند و هم اخلاق خوش و شیرین داشته باشند. در خانواده های خراسانی خصوصا در روستا رسم است که دو سه روز قبل از تحویل سال مقدار زیادی نان خانگی می پزند تا نان مورد احتیاج اهل خانه در سیزده روز اول سال از بازار خریده نشود./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار