تبریز/

درنوروز کجای ایران رابگردیم؟

موزه ایلخانی مراغه آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، ساختمان موزه مراغه بین سالهای 53 تا57 به وسیله انجمن آثار ملی اجرا شده است. این محل در سال 1363به موزه مقدماتی مراغه تبدیل و با آثار عرضه شده از دوره های مختلف تاریخی برای بازدید عموم دایر شد. موزه مراغه در سال 75 در جهت هدفمندی آثار خود و به لحاظ اهمیت نقشی که این شهر در دوره ایلخانی داشته, به عنوان موزه تخصصی ایلخانی فعالیت خود را آغاز نمود. اين موزه به منظور معرفي دوره خاص از تاريخ با تمركز و انتقال صدها اثر برجسته و گردآوري مجموعه اي نسبتا كامل از آثار مختلف ايلخاني شامل انواع سفال, كاشي, سكه, فلز, شيشه و كتابت, به عنوان منبع مطالعاتي و پ‍‍ژوهشي در اختيار محققان و بازديد كنندگان قرار می گیرد.

مجموعه سفال: هنر سفال گري دوره ايلخاني را مي توان عصر طلايي سفال گري دوره اسلامي ناميد. از خصوصيات بارز سفالينه اين دوره, تنوع ساخت سفال با تكنيك هاي مختلف سفالگري و تنوع تزيينات سفالينه ها است

مجموعه سكه: سكه هاي موزه مراغه از كاملترين مجموعه مسكوكات دوره ايلخاني كشورمان مي باشد. سكه هاي طلا براي مقاصد ويژه, روزهاي عيد و جشن ها ضرب مي شد و سكه هاي مسي براي معاملات روزمره رواج داشت كه مراغه , تبريز و سلطانيه از مراكز مهم ضرابخانه هاي حكومتي بودند.

بخش شيشه: هنر شيشه گري در دوره ايلخاني به علت فرار شيشه گران به كشورهاي مصر و سوريه از رونق افتاد. شيشه هاي موزه مراغه از نمونه هاي نادر آن عصر است كه داراي تزيينات مختلف شيشه گري مي باشند.

بخش فلز: در بخش فلز موزه مراغه نمونه هاي ارزشمندي از هنر فلزكاري دوره ايلخاني شامل انواع ظروف فلزي, پيه سوزهاي مفرغي و شمعدان هاي برنزي وجود دارد كه به روشهاي ريخته گري, قلم زني و طلاكوبي ساخته شده اند. در تزيينات اين آثار استواري و استحكام با پاي قوي حيوانات و صعود و روشنايي با شكل پرندگان نشان داده شده است.

همچنين در اين موزه شمشيري است كه متعلق به كري خان بن بهادرخان, حاكم داغستان بوده و حاوي تزيينات طلاكوبي بر روي عاج و مفرغ مي باشد/س

 

برچسب ها: موزه ، ایلخانی ، مراغه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.