کشف سریعترین چرخش ستاره ای

در طی تحقیقات اخیر دانشمندان توانستند سریع ترین چرخش ستاره ا ی را کشف و به ثبت برسانند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی باشگاه خبرنگاران ستارگان نوترونی معمولا با سرعت در حال چرخش می باشند و سرعت آن ها به حدی بالاست که در هر ثانیه بین 30 تا 50 بار به دور هم می چرخند و میدان های مغناطیسی قدرتمند در افزایش سرعت آن ها تاثیرات بسزایی دارند.

دانشمندان سرعت فعلی این ستاره های را در مقایسه با سایر ستارگان و سیارات بسیار زیاد دانستند و اعلام کردند با این وجود چنین سرعتی برای ستاره های نوترونی بسیار کند و یا حتی در حالت متوقف محسوب می شود و عجیب ترین موضوع مورد بحث مربوط به زمانی است که ستارگان نوترونی می‌توانند این روند کند شدن تدریجی سرعت چرخش را برعکس کنند.

ستاره هایی به این شکل معمولا پس از گذشت صدها میلیون یا حتی چند میلیارد سال از عمرشان بسیار سریع از مراحل قبلی زندگی خود می چرخند.

ستاره شناسان معتقدند: در حال حاضر ستاره های رکود دار سرعت مربوط به ستاره های نوترونی که در صورت فلکی قوس و با سرعت 6/7 بار در هر ثانیه در حال چرخش به دور خود هستند ، می شود.

طبق تحقیقات انجام شده یک میلیارد سال دیگر احتمالا ستاره ad2446-1748psrj همچنان مشغول چرخش با سرعتی بیش از 500 بار در ثانیه خواهند بود.

این ستاره های نوترونی در ابتدا عضوی از منظومه ای دوتایی شامل ستاره های عادی بودند که اثر مدار دویاتی به قدر کافی کوچک باشد ستاره نوترونی با گرانش فوق العاده قوی خود گازی را از ستاره‌ی همدمش به سوی سطح خود کشیده است.

ستاره شناسان معتقدند زمانی که گازهای ستارگان با حرکت مارپیچی به سوی سطح ستاره نوترونی سرازیر می شوند و فرو می ریزند به تدریج بر میزان حرکت زاویه ای آنها افزوده و همین امر موجب افزایش سرعت چرخش آن ها می شود و در صورت وجود زمان کافی سرعت این ستاره های نوترونی به صدها بار در هر ثانیه خواهد رسید./ع2
برچسب ها: ستاره ، قوس ، نوترون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار