مشهد/براي اولين بار در سازمان پزشكي قانوني كشور؛

تله مديسين اداره كل پزشكي قانوني خراسان رضوي مورد بهره‌برداري قرار گرفت

معاون باليني و تشريح اداره كل پزشكي قانوني خراسان رضوي گفت: پزشكي از راه دور يا تله مديسين اصطلاحي است كه عموماً به ارائه خدمات پزشكي توسط شخصي كه در مكاني دور از محل حضور بيمار مستقر است، اطلاق مي شود.




به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد  حميد عطاران در خصوص اين طرح گفت: كاربرد تله مديسين در شاخه هاي مختلف علوم پزشكي رو به توسعه است، بطور مثال تله راديولوژي، تله درماتولوژي، تله پاتولوژي و نظايرآن به متخصصين رشته‌هاي مختلف اين امكان را مي‌دهد تا از نظريات مشاوره‌اي و تجارب افراد متبحر در اين زمينه‌ها در هر مكاني در دنيا بهره‌مند شوند. علاوه بر آن با بكارگيري از تكنولوژي جراحي رباتيك امكان جراحي از راه دور (Tele-Surgery) نيز بوجود آمده است.

معاون باليني و تشريح اداره كل پزشكي قانوني خراسان رضوي بيان کرد:بكارگيري پزشكي از راه دور به كارشناسان مجرب اين رشته اين امكان را مي دهد تا بصورت همزمان اقدام به ارائه مشاوره هاي موردنياز ساير كارشناسان در مراكز مختلف پزشكي قانوني در سطح كشور نمايند و از اين طريق به ارتقاء كيفي كارشناسي ها و سهولت دسترسي مراجعين به نظريات متخصصين خبره پزشكي قانوني كمك نمايند.

وي در خصوص ويژگي مهم اين طرح تصريح کرد: به خاطر حساسيت ها در زمينه کارشناسي پزشکي قانوني مبني بر اينکه اين نظرات بايد از حداكثر دقت برخوردار باشد تا حقي از اشخاص پايمال و يا بي گناهي سهواً محكوم نشود اين موضوع اهميت كسب نظرات تخصصي در همان معاينات اوليه را به وضوح نشان مي دهد.

عطاران اضافه کرد: پس چه بسا اشتباه ناخواسته يك كارشناس تازه كار پزشكي قانوني در يك شهرستان كم جمعيت كه بدليل كمي تعداد معاينات فرصت كسب تجربه را به كارشناس شاغل در اين قبيل مراكز نمي دهد، موجب گردد تا به طور مثال با اشتباه تشخيص مسير ورود و خروج يك گلوله در بدن شخص متوفي يك پرونده قتل به خودكشي تبديل شود و قاتلي از مجازات بگريزد يا بالعكس بي گناهي محكوم شود پس اين طرح مي تواند بسيار تاثيرگزار باشد.


وي عنوان کرد: از سوي ديگر با توجه به كمبود كارشناسان متخصص و خبره در زمينه پزشكي قانوني امكان استقرار چنين افرادي در كلية مراكز سطح كشورنه ‌تنها وجود ندارد بلكه بسيار پرهزينه است. همچنين ارجاع كلية مصدومين يا اجسادي كه پزشك معاينه كننده در مورد آن‌ها با ابهام تشخيصي مواجه است نيز گذشته از دشوار‌ي‌هاي زيادي كه به مراجعين تحميل مي نمايد، بدليــل زمان‌بر بودن بعضاً ممـكن است با تغيير شواهد باليني همـراه شود. لذا بكارگيري پزشكي از راه دور در اين زمينه داراي توجيه اقتصادي نيز بوده و از بسياري از هزينه هاي مي كاهد.


معاون باليني و تشريح اداره كل پزشكي قانوني خراسان رضوي گفت:در راستاي انجام اين طرح ارتباط مستقيم و دو سويه صوتي و تصويري بين سالن تشريح و ستاد مركزي اداره كل برقرار گرديده و از اين طريق كالبدگشايي اجسادي كه بنا به ضرورت نياز به اخذ مشاورات تخصصي دارد از طريق ستاد مركزي در سالن تشريح هدايت مي گردد و فرآيند اتوپسي طبق دستورات و نظرات متخصص مربوطه انجام مي شود/س 

 

 

 


برچسب ها: بهره ، برداری ، اداره ، پزشکی ، قانونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.