اصلاني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

ماده 1070 قانون مدني درباره شرط عقد نکاح

يك وكيل پايه يك دادگستري گفت: بر اساس ماده 1070 قانون مدنی که براساس آن رضای زوجین شرط نفوذ عقد نکاح است نه رضای خانواده‌ها.

"محمد اصلاني" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درباره مخالفت خانواده‌ها با ازدواج فرزندان اظهار داشت: براي حل اين مشكل مي‌توان به برخی از قوانین مربوط به عقد نکاح، طلاق، و مواد قانونی مربوط به خانواده در قانون نامه مراجعه كرد.

وكيل پايه يك دادگستري با اشاره به ماده 1034 قانون مدنی، گفت: براساس اين ماده از هر زنی که فاقد امر نکاح باشد می‌توان خواستگاری كرد.

وي ادامه داد: به موجب ماده 1035 قانون مدنی که براساس آن هر یک از زن و مرد، مادام که عقد نکاح بین آنها جاری نشده باشد می‌توان از وصلت منع نمود. این اراده می‌تواند از ناحیه خانواده ویا هر یک از طرفین (زوجین) متجلی گردد.

اين حقوقدان تصريح كرد: بر اساس ماده 1070 قانون مدنی که براساس آن رضای زوجین شرط نفوذ عقد نکاح است نه رضای خانواده‌ها.

اصلاني با اشاره به دخالت خانواده‌ها اذعان داشت: در مواردی که خانواده‌ها مخالف ازدواج باشند، زوجين می‌توانند در زمان نامزدی و قبل از جاری شدن صیغه عقد نکاح باشد و در دو ماده قانونی اجازه دخالت مستقیم به پدر یا جد پدری داده شده است که عبارت است از:

وي همچنين با تاكيد بر ماده 1041 قانون مدنی گفت: نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال، منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت و یا تشخیص دادگاه صالح خواهد بود که به موجب این ماده قانونی پدر یا جد‌پدری می‌تواند با استناد به این ماده از قانون و یا ماده 646 قانون مجازات اسلامی خواستار انحلال عقد نکاح گردد.

اين وكيل پايه يك دادگستري خاطرنشان كرد: ماده 1043 قانون مدنی که مقرر داشته نکاح دختر باکره، اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد‌پدری است این ماده هم می تواند مستسکی برای دخالت پدر یا جد‌پدری باشد، در سایر موارد، به موجب مفاد ماده 1020 قانون مدنی عقد نکاه را می توان به موجب صبغ، طلاق، بذل مدت و عقد انقطاع منحل نمود و به جز موارد فوق امکان انحلال یا فسخ عقد نکاح وجود ندارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: عقد ، نکاح ، ازدواج ، حقوقی ، اصلانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار