خواندني‌هايي در خصوص پدر" اپل"

استيو جابز ملقب به "پدر اپل" زندگي اسرار آميز و جالبي داشت و انقلابي در دنياي علوم و فناوري ايجاد کرد که دانستن آنها براي خوانندگان بسي جالب است.


سال هاي آغازين زندگي 
"استيو پاول جابز" در 24 فوريه 1955 در کاليفرنيا به دنيا آمد . پدر او"عبدالفتاح جان جندلي "يک دانشجوي سوري و مسلمان بود که با مادرش "جوان کارول شيبل " در دانشگاه آشنا شده بود . نتيجه اين رابطه پسري بود که پدر و مادرش به دليل شرايط آن زمان و عقايد خانواده مادري مبني بر ازدواج با يک مسلمان نمي توانستند از او نگهداري کنند .

بنابراين تصميم گرفتند او را به خانواده ديگري به عنوان فرزندخوانده بسپارند . اندکي پس از آنکه استيو به فرزندي خانواده جابز درآمد پدر و مادر اصلي اش با يکديگر ازدواج کردند و صاحب دختري به نام " مونا " شدند که استيو تا 27 سالگي موفق به ديدار او نشد . 

کلارا و پاول جابز پس از پذيرش او به فرزندي، نام او را استيون نهادند. استيو در دوران کودکي در گاراژ خانه با پدرش  بر روي وسايل برقي و الکترونيکي کار مي کرد. سرگرمي اي که به آرامي گرايش او را به کارهاي ابتکاري در اين حوزه از کودکي افزايش داد. 

دوران ابتدايي براي استيو باهوش و خلاق عمدتا خسته کننده بود بطوريکه معلم کلاس چهارم او با پي بردن به توانايي هاي وي نقش مهمي در پيشرفت ها و موفقيت هايش داشت . او به پدر و مادرش پيشنهاد کرد که استيو مي تواند با سال هاي تحصيل خود را زودتر پشت سر گذاشته و به صورت جهشي به دبيرستان برسد اما جابزها با اين امر مخالفت کردند .
او اندکي پس از ورود به دبيرستان با همکار آينده خود " استيو وزنياک "‌ آشنا شد .


کامپيوترهاي اپل و زندگي حرفه اي 
استيو پس از پايان دوران دبيرستان راهي کالج "ريد "‌در ايالت اورگان شد اما پس از 6 ماه انصراف داد . او سپس به عنوان طراح بازي هاي ويدئويي در شرکت "‌آتاري "‌مشغول به کار شد.

چند ماه بعد استيو در پي يک سفر معنوي براي ملاقات با يک استاد بودايي به هند رفت . در سال 1976 زماني که استيو تنها 21 سال داشت به همراه وزنياک تحقيقات خود را بر روي سيستم هاي کامپيوتري آغاز کرد . او براي تامين مالي تحقيقاتش مجبور به فروش خودروي خود شد و وزنياک نيز ماشين حساب خود را فروخت. 
 

اين دو دوست پرتلاش و خلاق با ايده هاي جديد خود تغييراتي اساسي و انقلابي را در توليد کامپيوترهاي کوچک تر ،‌ارزان تر و کاربردي تر براي هر نوع کاربري ايجاد کردند . اولين يارانه شخصي که اين دو به بازار عرضه کردند اپل 1 بود که با قيمت 666.66 دلار به فروش رسيد و 

فروش آن در اين زمان به 774000 دلار رسيد . سه سال پس از توليد و عرضه مدل دوم اپل فروش شرک سازنده با رشد 700 درصدي به 139 ميليون دلار رسيد.در سال 1983 جابز با به چالش کشيدن جان اسکالي به عنوان يکي از مديران پپسي کولا او را تطميع کرد که به عنوان مديرعامل اپل کار کند .

شرکت اپل سپس اپل 3 را به بازار عرضه کرد که به دليل قيمت زياد و برخي مشکلات سخت افزاري با مشکل مواجه شد .


در سال 1984 اپل مکينتاش را به بازار معرفي کرد که به نخستين کامپيوتر تجاري موفق تبديل شد .

جابز در سال 1985 پس از کناره گيري از اپل شرکت "نکست " را پايه گذاري کرد و پس از آن شرکت انيميشن سازي را خريداري کرد که بعدها به " پيکسار " معروف شد . پيکسار با ساخت انيميشن هاي محبوبي چون "‌داستان اسباب بازي " ،‌" در جستجوي نمو " و " شگفت انگيزها "‌به شهرت رسيد . در سال 2006 کمپاني والت ديزني پيکسار را خريداري کرد . 

بازگشت به اپل
در سال 1997 شرکت اپل ،‌نکست را به مبلغ 429 ميليون دلار خريد و جابز دوباره به اپل بازگشت . با تلاش هاي وي پس از بازگشت به اپل ، اين شرکت به دوران شکوفايي خود رسيد و جابز پس از چندي به سمت مديرعامل اين شرکت درآمد . 

آغاز بيماري 
در سال 2003 جابز متوجه شد که دچار سرطان لوزالمعده  و غده اي نادر و بدخيم شده است . اما او حاضر به عمل جراحي نشد . او به خاطر مصلحت اپل  براي 9 ماه عمل خود را به تعويق انداخت و در سال 2004 جراحي موفقيت آميزي روي او انجام شد. 
اپل محصولات وي‍ژه اي چون آي مک ، آيپد و آيفون را معرفي کرد که هر يک در نوع خود انقلابي در تکنولوژي اين حوزه به وجود آورد . 

زندگي شخصي 
اوايل سال 2009 وضعيت سلامتي جابز بحراني شد تا جائيکه گزينه پيوند کبد نيز به او پيشنهاد شد. 

درباره زندگي خانوادگي و شخصي او بايد گفت که وي فردي"درون گرا" بود که کمتر درباره زندگي خصوصي خود صبحت کرده و اطلاعاتي در اختيار ديگران قرار مي داد . اما اندک اطلاعات موجود نشان مي دهد که او در سن 23 سالگي صاحب دختري شد که تا مدتها پدري دخترش "ليزا "‌را انکار مي کرد و تا 7 سالگي رابطه چندان نزديکي با او نداشت .

جابز اوايل 1990 با "لورن پاول" که در آن زمان دانشجوي ام بي اي دانشگاه استنفورد بود آشنا شد که ثمره ازدواج آنها 3 فرزند بود . 

درگذشت
در تاريخ 5 اکتبر 2011 شرکت اپل خبر فوت استيو جابز را اعلام کرد . او در سن 56 سالگي بر اثر سرطان لوز المعده در خانه اش در کاليفرنيا درگذشت.

آلبوم تصاوير





 











 






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار