مارکوپولوي دولت اوباما: از تولد تا کاخ سفيد + تصاویری که تاکنون ندیده اید

"هيلاري کلينتون" (Hillary Clinton)وزير خارجه سابق امريکا و بانوي اول اين کشور در دوره رياست جمهوري بيل کلينتون در حالي از قدرت کناره گرفت که با ثبت بيشترين سفر، مي توان عنوان "مارکوپولوي کابينه اوباما" را مي توان به وي داد.


کودکي
"هيلاري رودهام کلينتون" (Hillary Rodham Clinton) در 26 اکتبر 1947 در ايالت ايلينويز شيکاگو بدنيا آمد. وي فرزند ارشد دروتي و هيو کلينتون بوده و دو برادر کوچکتر به نامهاي "آنتوني" و "هاج" داشت.



جواني
هيلاري تمام دوران نوجواني خود را در ايلينويز گذراند و در آغاز جواني به گروههاي فعال سياسي پيوست. فعاليت در کمپين‌هاي انتخاباتي بخصوص کمپين "باري گلد واتر" نامزد جمهوري خواه رياست جمهوري در سال 1964 از اصلي ترين سرگرمي‌هاي او بود.

در سال 1968 سخنراني مارتين لوترکينگ موجب تغيير نظر سياسي هيلاري شده و از حمايت حزب جمهوري خواه به حزب دموکرات‌ها پيوست.

تحصيلات
رودهام در دوران دانشجويي نيز در زمينه هاي سياسي فعال بود. در همين دوران، در دانشکده حقوق دانشگاه ييل با "بيل کلينتون" آشنا شده و همين آشنايي مقدمه ازدواج آنها بود. هيلاري پس از پايان دوران دانشجويي در يک موسسه تحقيقاتي ثبت نام و با انجام تحقيقات و آزمايشات مختلف روي کودکان دوران کارورزي خود را گذراند.

وي براي نخستين بار در سال 1971 براي کار در يکي از موسسات زير مجموعه سناتور "والتر موندل" بعنوان کارمند مهاجر به واشنگتن دي سي آمد. در تابستان سال بعد نيز در کمپين تبليغاتي نامزد دموکرات انتخابات آمريکا "جرج مک گاورن" مشغول بکار شد. دو سال بعد وي در کميته دادگاهها در سنا استخدام شد و همزمان نيز در "دانشکده حقوق ييل" نيز تدريس مي‌کرد. بيل کلينتون نيز در همان دانشگاه بعنوان استاد مشغول به کار بود.

زندگي شخصي
رودهام در 11 اکتبر 1375 با بيل کلينتون ازدواج کرد.

پنج سال بعد "چلسي ويکتوريا" دختر آنها متولد شد.



يکسال پس از ازدواج آنها، هيلاري که يکي از فعالان کمپين انتخاباتي "جيمي کارتر" بود با پيروزي وي در انتخابات رياست جمهوري توانست سمت فرمانداري را براي همسر 32 ساله خود بدست آورد. خود هيلاري نيز به عنوان مدير پاره وقت امور قضايي دولت کارتر منصوب شد. مديريت بيمارستان کودکان "آرکانزاس"، چندين موسسه قضايي غير دولتي و صندوق حمايت از کودکان نيز از ديگر فعاليت‌هاي هيلاري در اين سالها بود.

اقدامات سياسي
هيلاري که سابقه طولاني در اجراي تبليغات انتخاباتي دارد در سال 1992 مسئول اصلي کمپين تبليغاتي همسرش شد. در همين دوره رسوايي اخلاقي بيل کلينتون با "مونيکا لوينسکي" نماينده سنا، وجهه بيل را تيره و احتمال موفقيت وي را در انتخابات رياست جمهوري به طرز چشمگيري کاهش داده بود.

هيلاري با سخنراني عمومي و دفاع تمام قد از همسرش توانست اين وجهه خدشه دار را ترميم کند و سنا نيز پس از اينکار از بيل کلينتون در مورد اين رسوايي رفع اتهام کرد.


فعاليت ها و اقدامات سياسي هيلاري پس از پيروزي بيل در انتخابات رياست جمهوري آمريکا سفيد، موجب شد مردم براي دومين دور نيز خواستار حضور کلينتون ها در واشنگتن باشند.

در سال 2007، هيلاري رودهام طرحهايي بري حضور زنان بعنوان نامزد انتخابات جمهوري آمريکا ارائه کرد. دو سال بعد خود را نامزد رياست جمهوري و رقيب باراک اوباما معرفي نمود گرچه در اين رقابت اوباما پيروز شد اما هيلاري کلينتون را در مسند وزارت امور خارجه خود قرار داد. در طي اين دوره چهارساله، هيلاري علاوه بر فعاليت‌هاي مربوط به وزارت خانه خود، اقداماتي نيز براي احقاق حقوق تضييع شده زنان در آمريکا انجام داد.

حمله به سفارت آمريکا در بنغازي (ليبي، سپتامبر 2012) باعث شد موج گسترده‌اي از انتقادات بسوي کلينتون سرازير شود. در اين حمله سفير آمريکا در ليبي و سه ديپلمات ديگر آمريکايي کشته شدند. بسياري از کارشناسان اعلام کردند اين حادثه در حقيقت شکستي بزرگ در زندگي سياسي هيلاري بوده و توانايي هاي مديريتي و رهبري وي را بطور کامل زير سوال برد.

حادثه بنغازي و شکست سياسي
در دسامبر 2012 و در حالي که هيلاري رودهام مسئوليت حادثه بنغازي را پذيرفته بود دچار عارضه معده شده و مدتي را در بيمارستان بستري شد.

پس از ترخيص از بيمارستان در اظهاراتي غير رسمي اعلام کرد تصميم دارد براي هميشه از عالم سياست خداحافظي کند با اين حال بسياري از کارشناسان و رسانه ها وي را يکي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در سال 2016 مي دانند. 

کناره گیری از قدرت

هيلاری کلينتون جمعه اول فوريه 2013 به طور رسمی از سمت خود به عنوان وزير خارجه آمريکا کناره گيری کرد. جان کری در کابينه جديد باراک اوباما جايگزين کلينتون شده است.

هيلاری کلينتون ساعاتی پيش از کناره گيری در نامه ای به باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، از حمايت های وی تقدير کرد. در مراسمی که در لابی اصلی وزارت خارجه آمريکا برگزارشد، هيلاری کلينتون با کارمندان و کارکنان اين وزارتخانه خداحافظی کرد. 

احتمال طلاق
گفتني است؛ گرچه هيلاري کلينتون در سياست توانست موفقيت هايي را کسب کند اما زندگي ناموفقي داشت تا آنجا که اخيراً بيل کلينتون، همسرش از تصميم نهايي خود براي جدايي از هيلاري به دليل عدم انسجام در رابطه با وي خبر داده است.
دختر زوج ديپلماتيک نيز پدرش را براي ادامه زندگي انتخاب کرده و همين امر موجب ناراحتي شديد هيلاري شده است.


آلبوم تصاوير:













اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار