اراک/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(285)

از درون شهر ساوه به هر طرف که نگاه می شود بر روی قلعه کوهی ، قلعه ای وجود دارد .قلعه ای که در دو طرف آن رودخانه جریان دارد.رودخانه ای که یکی از آن فصلی و دیگری دائمی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک نام دیگر قلعه دختر،قیز قلعه می باشد.

در هنگام ورود به قلعه باید از چند راه پله سرپوشیده گذشت.راه پله هایی که از جنس سنگ و ساروج هستند. پس از ورود به راه پله ها به دروازه می رسیم.با عبور از دروازه شرقی قلعه می توان به قصر قلعه رسید که برای رسیدن به قصر باید شیب تندی را طی کرد.

در کنار این دروازه مکانی شبیه محراب دیده می شود و به سوی دشت ساوه و خلاف جهت قبله است.این محراب گویای وجود نیایشگاهی برای عبادت و احترام به آب و ناهید در پیش از اسلام و قبل از خشک شدن دریاچه ساوه در دوران ساسانیان بوده است.

در اطراف قصر لوله های سفالی شکسته و حفره هایی برای ذخیره آب دیده می شود که نشان از شبکه آب رسانی و فاضلاب در این مکان بوده است.

علاوه بر راه پله هایی که با سنگ و ساروج برای ورود به قلعه ساخته شده اند راه پله های دیگری نیز در غرب و پشت قلعه دختر دیده می شود .گفته می شود راه پله های قلعه در کنار دره ای در ارتفاع چند متری از سطح رود خانه ساخته شده به اتاق های تعبیه شده در دل صخره منتهی می شود.

از پله های پشتی قلعه برای ورود و خروج محافظان و نگهبانان و از پله ها ی غربی برای ورود و خروج مقامات به داخل قلعه استفاده می شده است.قلعه دختر از مهمترین منابع گردشگری در استان مرکزی است./س

برچسب ها: قلعه دختر ، ساوه ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.