بیش از 17 درصد جمعیت کشور مبتلا به فشارخون هستند

رئيس برگزاري هفته سلامت گفت: 5/17 درصد گروه سني 15 تا 65 سال در كشور مبتلا به بيماري فشارخون هستند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دكتر فاطمه رخشاني در جلسه هماهنگي بين‌بخشي برگزاري هفته سلامت ضمن اعلام اين خبر افزود: تقريباً در گروه سني 30 سال به بالا، از هر 5 نفر يك نفر به بيماري فشارخون مبتلاست.

وي با بيان اين كه 50 درصد از مبتلايان به فشارخون، شناسايي نمي‌شوند و يا دير شناسايي مي‌شوند، گفت: 15 درصد بيماران شناسايي شده نيز درمان خود را خوب ادامه نمي‌دهند و دچار عوارض ناشي از آن مي‌شوند.

وي افزود: 50 درصد سكته‌هاي قلبي و مغزي به دليل فشارخون رخ مي‌دهد و مرگ و مير و بار بيماري و مشكلاتي كه فشار خون در پي دارد موجب شده است كه سازمان جهاني بهداشت، موضوع شعار امسال روز جهاني بهداشت را «فشارخون» اعلام نمايد.

معاون بهداشت از بررسي برنامه غربالگري فشارخون با همكاري بيمه خبر داد و گفت: براساس مذاكرات صورت گرفته با معاون اول رئيس جمهور و نيز سازمان نظام پرستاري مقرر شده است كه غربالگري فشارخون در سطح وسيعي در ارديبهشت ماه سال آينده براي كليه ايرانيان بالاي 30 سال انجام پذيرد.

دكتر رخشاني در ادامه به ضرورت كاهش مصرف نمك در پيشگيري از فشارخون اشاره كرد و گفت: ايرانيان 2 برابر استاندارد نمك مصرف مي‌كنند و با كاهش مصرف نمك مي‌توان از 15 درصد مرگ‌ها پيشگيري كرد.

وي در ادامه اين جلسه از نمايندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مرتبط با حوزه سلامت خواست با اجراي هرچه بهتربرنامه‌هاي خود در راستاي ارتقاي فرهنگ سلامت بويژه كنترل فشار خون گام بردارند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار