کريستين ساينس مانيتور فاش کرد

خيال خام آمريكا براي جلوگيري از فعاليت خط گازي مشترك ايران – پاكستان

کريستين ساينس مانيتور در مقاله جديد خود تحت عنوان "آيا آمريكا مانع فعاليت خط گازي ايران – پاكستان خواهد شد؟" به تحليل كارشكني هاي آمريكا و عربستان سعودي در مسير فعاليت خط لوله گازي جمهوري اسلامي ايران و پاكستان مي پردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  كريستين ساينس مانيتور، برخی از کارشناسان معتقدند که آمریکا، ناآرامی‌هایی در استان بلوچستان به راه انداخته است تا این پروژه عظیم را متوقف کند. این پروژه چند میلیارد دلاری به ایران علیه تحریم‌ها کمک خواهد کرد و پاکستان را از بحران انرژی خارج خواهد کرد. 

"جن آليس" نويسنده مقاله با اذعان به شكست آمريكا در كارشكني هايش به منظور توقف كار خط لوله مشترك گازي ايران – پاكستان اظهار داشته "هفته اينده ايران و پاكستان فعاليت خط لوله مشترك گازي به ارزش 7.5 ميليارد دلار را آغاز خواهد كرد. پروژه اي كه آمريكا براي جلوگيري از آغاز آن چنگ و دندان زيادي به دولت پاكستان نشان داد اما در نهايت در اجراي نياتش ناكام ماند.

مقامات  پاكستاني اظهار داشته اند كه خط لوله اي 780 كيلومتري با همكاري ايرانيان فعاليت خود را آغاز مي كند. در اين مورد "آصف علي زرداري" رئيس جمهور پاكستان در سفر به تهران ديداري با مقام معظم رهبري جمهوري اسلامي ايران و دكتر "محمود احمدي نژاد" رئيس جمهوري اسلامي ايران داشت كه طي آن توافقات لازم بر سر اين خط لوله گازي ايجاد شد." 

نويسنده در ادامه اذعان مي كند كه تلاش هاي آمريكا به منظور كارشكني در احداث و آغاز به كار خط لوله مشترك گازي ايران و پاكستان موفقيت آميز نبوده و در ادامه مي افزايد "خط لوله گازي مشترك پاكستان و جمهوري اسلامي ايران كار خود را آغاز خواهد كرد. پاكستان با مشكلاتي در زمينه انرژي مواجه است و .در اين مورد كارشكني هاي آمريكائي ها نيز بي تاثير بوده است. واشنگتن از افزايش روابط ايران و پاكستان مي هراسد زيرا احساسات ضد آمريكائي در پاكستان نيز رو به رشد بوده است. در اين ميان قرارداد ميان جمهوري اسلامي ايران و پاكستان منعقد شده است و آمريكا نيز در تلاش است تا در روند اجراي اين قرارداد كارشكني كند اما ايران اظهار داشته كه بودجه اصلي تامين گاز و خط لوله گازي را تامين خواهد كرد. عليرغم وعده هاي دولت آمريكا به پاكستان ما هيچ گونه شواهدي مبني بر اين موضوع نمي بينيم كه دولت پاكستان بخواهد از قرارداد خود با ايران چشم پوشي نمايد. آمريكائي ها اميدوار بودند تا بتوانند با طرح خط لوله جايگزين تركمنستان – افغانستان – پاكستان – هندوستان دولت پاكستان را اغوا نمايند. در اين ميان اما "آصف علي زرداري" رئيس جمهور پاكستان اظهار داشته بود كه "هيچ كس نمي تواند مانع را اندازي اين خط لوله شود." 

نويسنده مقاله با افشاي توطئه گري هاي آمريكا براي كارشكني در همكاري ميان جمهوري اسلامي ايران و دولت پاكستان مي افزايد "آمريكا و دولت عربستان سعودي در صددند تا در همكاري گازي ميان ايران و پاكستان كارشكني ايجاد كنند. آنان از ايجاد ناامني در منطقه "بلوچستان" پاكستان و سيستان و بلوچستان ايران استقبال مي كنند. دولت هاي آمريكا و عربستان سعودي هر دو گروه هاي "جدايي طلبي" را در سيستان و بلوچستان ايران و منطقه بلوچستان پاكستان ايجاد نموده اند كه از طريق آن كارشكني هاي خود را از پيش ببرند. آنان سعي دارند تا از محروميت هاي اقتصادي اي كه در منطقه بلوچستان پاكستان وجود دارد به نفع خود سوء استفاده نمايند. آمريكا اميدوار است تا با ايجاد ناآرامي در دو سوي مرز ايران و پاكستان در همكاري ايران و پاكستان كارشكني نمايند؛ توطئه اي که نتايج آن را با خود به گور خواهند برد." 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار