اصفهان/

در نوروز كجاي ايران را بگرديم؟(118)

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت خانه محتشم کاشانی در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان حسین یزدان مهر با اعلام مطلب فوق افزود: خانه محتشم در جلسه ثبت آثار و ابنیه تاریخی در بهمن ماه 1391که در تهران برگزار شد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گفته وی: نام این خانه برگرفته از نام محتشم شاعر مرثیه سرای بزرگ ایران در دوره صفویه است.
طبق اظهارات متواتر مالکان و وراث خانه که منسوب به نسل محتشم کاشانی هستنداین خانه محل سکونت اصلی ایشان در آن زمان بوده است. با بررسی وضعیت معماری خانه نیز می توان به قدمت بالای آن پی برده به احتمال بسیار زیاد فضاهای زیرزمین خانه جرزها و بدنه های اتاق های سه دری و سرپوشیده طبقه همکف خانه مربوط به دوره صفوی بوده و پوشش های طبقه همکف مربوط به دوره قاجار و پس از خرابیهای ناشی از زلزله دوره زندیه است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با تاکید بر قدمت بالاي این اثر در بين خانه هاي تاريخي كاشان اضافه کرد: خانه های تاریخی کاشان غالباً مربوط به دوره قاجاريه هستند ولی این خانه متعلق به عصر صفوی و منسوب به محتشم مرثيه سراي بزرگ تاريخ ادبيات ايران است .

اين بنا در زميني به مساحت تقريبي 415 متر مربع بنا شده و به نظر مي رسد اين خانه يك حياط از خانه اي بزرگتر بوده كه در گذشته تفكيك و جداسازي شده است و بررسي وضعيت معماري خانه مجاور نيز اين موضوع را به ذهن متبادر مي كند.

مُحتَشَم کاشانی (۹۰۵ ه.ق در کاشان - ۹۹۶ ه.ق در کاشان) شاعر پارسی‌گوی سدهٔ دهم هجری و هم‌دوره با پادشاهی شاه طهماسب یکم صفوی بود.

محتشم از مهمترین شاعران مرثیه‌سرای شیعه است. ترکیب‌بند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» ./ب
برچسب ها: خانه ، محتشم ، در آثار ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.