سرپرست میراث فرهنگی کاشان:

خانه محتشم کاشانی ثبت ملی شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت خانه محتشم کاشانی در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، حسین یزدان‌مهر صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خانه محتشم در جلسه ثبت آثار و ابنیه تاریخی که در تهران برگزار شد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه نام این خانه برگرفته از نام محتشم شاعر مرثیه‌سرای بزرگ ایران در دوره صفویه است عنوان کرد: طبق اظهارات متواتر مالکان و وراث خانه که منسوب به نسل محتشم کاشانی هستند این خانه محل سکونت اصلی این شاعر نام‌‌آوازه در آن زمان بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه با بررسی وضعیت معماری خانه نیز می‌توان به قدمت بالای آن پی برد بیان کرد: به احتمال فراوان فضاهای زیرزمین خانه، جرزها و بدنه‌های اتاق‌های سه دری و سرپوشیده طبقه همکف خانه مربوط به دوره صفوی بوده و پوشش‌های طبقه همکف نیز به دوره قاجاریه تعلق داشته که پس از خرابی‌های ناشی از زلزله دوره زندیه به وجود آمده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با تأکید بر قدمت بالای این اثر در بین خانه‌های تاریخی کاشان تصریح کرد: خانه‌های تاریخی کاشان به طور غالب مربوط به دوره قاجاریه هستند ولی این خانه متعلق به عصر صفوی و منسوب به محتشم مرثیه‌سرای بزرگ تاریخ ادبیات ایران است.

یزدان‌مهر گفت: این بنا در زمینی به مساحت تقریبی 415 متر مربع بنا شده و به نظر می‌رسد این خانه از خانه‌ موجود بزرگتر بوده که در گذشته تفکیک و جداسازی شده‌اند چراکه بررسی وضعیت معماری خانه مجاور این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند.
برچسب ها: ثبت ، ملی ، کاشان ، محتشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.