خوزستان/

نگاه نگران تالاب هويزه!

رييس اداره ميراث فرهنگي دشت‌آزادگان گفت: دشت‌آزادگان و هويزه فضاهاي گردشگري زيبا و آثار باستاني و مذهبي ديدني زيادي را در خود جاي داده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، پيمان نبهاني اظهار كرد: حوزه دشت آزادگان و هويزه 9 يادمان جنگ دارد كه به عنوان اماكن گردشگري جنگ سال گذشته بيش از 2 ميليون گردشگر را در قالب راهيان نور جذب كرد.

وي افزود: شرايط آب و هوايي مناسب و وجود آثار و بناهاي قديمي در اين دو حوزه و همچنين حميديه باعث شده هر ساله گردشگران زيادي به اين منطقه مراجعه كنند.

رييس ميراث فرهنگي دشت‌آزادگان در خصوص تنها موزه اين شهرستان گفت: اين موزه با اعتبار نفت ساخته شده و اداره ميراث فرهنگي هيچ دخالتي در ساخت ‌آن نداشته است. به همين دليل اكنون با فرماندار در حال رايزني هستيم تا اين موزه به ميراث فرهنگي واگذار شود.

وي خاطرنشان كرد: تجهيزات لازم براي راه‌اندازي اين موزه خريداري شده‌ و اشياي مورد نياز نيز براي آن در نظر گرفته شده است ولي همچنان براي تحويل گرفتن اين موزه به حمايت مسؤولان استان و شهرستان نيازمنديم.

نبهاني در خصوص جاذبه‌هاي گردشگري اين شهرستان اظهار كرد: جنگل ام‌الدبس در پنج كيلومتري شهر بستان واقع شده كه در اطراف آن تپه‌هاي شني و رودخانه زيباي كرخه واقع شده و مناظر زيبايي را به وجود آورده است.

وي ادامه داد: هر ساله بيش‌تر خوزستاني‌ها به دليل شرايط مناسب آب و هوايي و فضاي سرسبز اين جنگل براي گذراندن اوقات فراغت خود در ايام نوروز به اين مكان مراجعه مي‌كنند. همچنين آنهايي كه اين مكان را مي‌شناسند از خارج استان به اين جنگل مي‌آيند.

ريس اداره ميراث فرهنگي دشت‌آزادگان گفت: امسال قصد داريم براي شناساندن هر چه بيش‌تر جاذبه‌هاي گردشگري اين شهرستان و اماكن باستاني و مذهبي آن بروشورهايي را در اين زمينه به گردشگران ارايه دهيم تا آنها با آگاهي بيشتر به اماكن تاريخي و يادمان‌ها بروند.

وي همچنين با اشاره به تالاب هويزه بيان كرد: تالاب هويزه نيز با 450 هزار هكتار مساحت اوليه يكي از بزرگ‌ترين تالاب‌هاي جهان محسوب مي‌شود و از نظر پوشش گياهي نيز غني‌تر از ساير تالاب‌ها است.

نبهاني افزود: تالاب هويزه نسبت به تالاب شادگان مناسب‌تر و تراكم بيشتري دارد به گونه‌اي كه ارتفاع ني‌هايي كه در آن وجود دارد بالاي 2 متر است و آب صاف و روان آن منظره زيبايي را ايجاد كرده است. اميدواريم عمليات‌هاي نفتي باعث آلوده شدن آب اين تالاب نشود.

وي خاطرنشان كرد: ‌قرار است در ايام نوروز با همكاري فرماندار، دهياري و بخش‌داري "رفيه" تعاوني قايق‌داران در اين مكان مستقر شوند و به گردشگران خدمات خوبي را ارايه كنند.

رييس اداره ميراث فرهنگي دشت‌آزادگان گفت: براي ايجاد هر چه بيشتر امنيت در منطقه نيز با هنگ مرزي هماهنگي‌هاي لازم انجام شده است.

او بيان كرد: سال گذشته اعتباري را براي اين منطقه اختصاص دادند ولي فرمانداري تشخيص داد كه جاهاي ديگر بيشتر نياز به رسيدگي دارند. اميدواريم در بودجه سال 92 باز‌هم اعتباري را براي اين تالاب اختصاص دهند تا با راه‌اندازي پايگاه‌هاي دايمي قايقراني و ساخت سرويس بهداشتي مناسب، رستوران و استراحت‌گاه به اين مكان رونق دهيم و گردشگران بيش‌تري را جذب كنيم./س


برچسب ها: نگاه ، نگران ، هویزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.