رودهن/

شهر زیبا و دیدنی کیلان برای استقبال از مسافران بهارآماده می شود

شهر زیبا ودیدنی کیلان در شمال استان تهران در حاشیه رودخانه جمع آبرود واقع شده که فضایی مفرح برای گردشگران نوروزی فراهم خواهد کرد.

سید جلیل چوبداری شهردار کیلان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارا رودهن گفت: نخستین گام برای استقبال از بهار،کاشت گل و گیاه و نهال برای آماده سازی فضای سبز شهری در محیط سبز و دیدنی کیلان است.

وی گفت: همزمان با کاشت نهال و آماده سازی فضای سبز شهر، حدود 300 جعبه گل بنفشه دو روز قبل از سال نو درسطح شهر، معابر و اماکن تجاری کاشته می شود تا مردم سال نو را با شادی بیشتر و بهاری پرطراوت آغاز کنند.

شهردار کیلان گفت: لکه گیری آسفالت خیابان ها برای بهبود عبور و مرور شهروندان و میهمانان نوروزی به عنوان برنامه های مهم کاری آغاز شده است.

چوبداری هدیه گلدان های شکیل و زیبا در شب عید از سوی شهرداری در مراجعه به منازل مردم را از برنامه های فرهنگی شهرداری کیلان خواند و افزود:به اتفاق اعضای شورای شهرکیلان با حضور در خانه های شهیدان تعدادی شاخه های گل به خانواده معظم شهدا تقدیم خواهد شد.

این مقام مسوول با اشاره به مصوبه شورای شهر و تخصیص اعتبارات گفت: مساعدت مالی به اقشار آسیب پذیر شهر کیلان از این اعتبارات به میزان هرنفر یک میلیون ریال به صورت بن غذا و مواد ضروری به آنان از جمله اقدامات شهرداری و شورای شهر است.

چوبداری افزود: با هماهنگی آموزش و پرورش در زمینه آماده سازی اماکن استقرار مسافران و تعمیرگاه سیاری در سطح شهر درایام تعطیل سال نو برای اسکان و پاسخگویی به مسافران نوروزی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری کیلان با برخورداری از سه دستگاه خودروی آتش نشانی و کشیک آتش نشانان درکنترل سوانح احتمالی آمادگی کامل دارد، گفت: خوشبختانه در این شهر تاکنون شاهد حوادث ناگوار به دلیل بالابودن سطح فرهنگ دینی و تقدس مردم و شهروندان کیلانی نبوده ایم.

شهردار کیلان حضور برمزار شهدا، درگذشتگان و غبارروبی آرامستان کیلان و اهداء گلدان برای تمامی اموات این شهر را از جمله برنامه های پنجشنبه آخر سال عنوان کرد.

شهردار کیلان با اشاره به اینکه صدور جواز و تغییرکاربری مسیر قانونی خود را می طلبد، افزود: درصورتی که بتوانیم درچارچوب ضوابط قانونی و تعامل مناسب با مردم حرکت کنیم به خودی خود بخشی از ساخت و ساز غیرمجاز مرتفع می شود.

چوبداری گفت: شهرداری کیلان همواره به صورت جدی پلیس را در مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی همراهی کرده و خواهد کرد.

کیلان نام شهر کوچکی در دوازده کیلومتری جنوب شرقی شهر دماوند و ۸۶ کیلومتری شرق تهران در دره ای در حاشیه رودخانه جمع آبرود است.

سطح سواد مردم کیلان بسیار بالا ست و بسیاری از پزشکان و دانشمندان بزرگ کشور در این شهر متولد شده اند. مردم کیلان باغدارند و خرده مالکی ویژگی مشخص کیلان و توابع است.

در پیرامون کیلان چندین غار و زاغه قدیمی از جمله در مناطق پشته بند، و برنهشت و اطراف قلعه های «عسکر» و «حصارک» دیده می شود.

چندین دژ کهن نیز با نام هایی مانند «قلعه مزدک»، «قلعه سپید» و «قلعه دیو» در پیرامون کیلان دیده می شود.

لهجه کیلانی گویشی از زبان تاتی و نزدیک به زبان فارسی که این لهجه در آستانه فراموشی است.

از غذاهای معروف کیلان می توان به غذاهایی چون کالگوشتی (پلو ته چین محلی که با گوشت گوسفند پخته می شود)، آش لَقچَک، خورش لَته سیب (برگه سیب)، خورش جوز اشاره کرد.

شیرینی ها و تنقلات کیلانی عبارتند از: پاکَن، حلوا جوز، نونِ کِلونی، سِمنو و آبنبات کِلونی./س


برچسب ها: مسافران ، بهار ، کیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.