به مناسبت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه

بانویی که به شایستگی پیام رسان ولایت بود

یک سال بعد از هجرت امام رضا (ع) حضرت معصومه به شوق دیدار برادر وادی رسالت زینب و پیام ولایت رهسپار خراسان شد اما در بین راه در شهر مقدس رحلت فرمود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در سال 200 هجری قمری در پی اصرار و تهدید مامون عباسی سفر تبعید گونه حضرت رضا(ع) به مرو انجام شد.

یک سال بعد از هجرت برادر حضرت معصومه (س) به شوق دیدار امام رضا (ع) و ادای رسالت دینی و پیام ولایت به همراه عده ای از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلی مورد استقبال مردم واقع می شد.

بنابراین گزارش، این جا بود که آن حضرت همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غرب برادر گرامی تان را به مردم مسلمان می رساندند و مخالفت اهل بیت (ع) را با حکومت حیله گر بنی عباس اظهار می کرد.

ایشان در روز 23 ربیع الاول سال 201 هجری قمری وارد شهر مقدس قم شدند، آن بزرگوار به مدت 17 روز در این شهر زندگی کردند و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بودند.

این گزارش حاکی است سرانجام در روز 10 ربیع الثانی و بنا بر قولی 12 ربیع الثانی سال 201 هجری قمری در دیار غربت دیده از جهات فرو بستند و شیعیان خود را غم اندوه و ماتم کردند.

احادیثی پیرامون حضرت معصومه (س) امام صادق (ع) فرمودند: خداوند حرمی دارد که در مکه است، پیامبر حرمی دارد و آن مدینه است و حضرت علی (ع) حرمی دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از 8 در بهشت 3 در آن به قم باز می شود، زنی از فرزندان من در قم از دنیا می رود که اسمش فاطمه دختر موسی (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می شوند.

امام رضا (ع) فرمودند: کسی که حضرت فاطمه معصومه (س) را زیارت کند پاداش او بهشت است.

شیخ عباس قمی آنگاه که از دختران موسی بن جعفر(ع) سخن می گوید، درباره فاطمه معصومه (س) می نویسد.

بر حسب آنچه به ما رسیده، افضل آنها سیده جلیله معظمه فاطمه بنت امام موسی (ع) معروف به حضرت معصومه (س) است.

از برپایی حیات 28 ساله حضرت معصومه (س) در قم همین بس که به رغم مناسب نبودن موقعیت جغرافیایی این شهر، حوزه علمیه قم بقای جاودانه یافت و هزاران فرهیخته و دانش پژوه از این مرکز علم فارغ التحصیل شدند./ف

برچسب ها: تبعید ، ولایت ، عبادت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار