بر اساس اعلام وزارت كشور، سد لیرو در حوزه سرزمینی بخش بازفت شهرستان كوهرنگ، از توابع استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

مدیركل دفتر تقسیمات كشوری وزارت كشور در پاسخ استعلام مدیركل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری استان چهارمحال و بختیاری، درخصوص تعیین تابعیت سد لیرو پاسخ داده است:

در خصوص تعیین تابعیت سد لیرو، به استحضار می رساند، بر اساس مختصات اعلامی، نقطه مورد اشاره در حوزه سرزمینی استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

پیش از این مدیركل دفتر امورسیاسی و انتخابات استانداری چهارمحال و بختیاری در نامه ای به مدیركل دفتر تقسیمات كشوری وزارت كشور عنوان كرده بود: عملیات ساخت سد لیرو بر روی رودخانه زالكی در مرز دو استان چهارمحال و بختیاری و لرستان در فاصله 90 كیلومتری مركز بخش بازفت شهرستان كوهرنگ از سال 1381 شروع شده است.

در این نامه مجتبی نوروزی متذكر شده: تمامی جاده های ارتباطی و دسترسی، تونل های انحراف آب و تجهیزات كارگاهی این سد نیز در محدوده تقسیمات كشوری استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

وی یادآور شده: همه امور اداری، اجتماعی، سیاسی و امنیتی این الحاق، از طریق دستگاه های اجرایی استان چهارمحال و بختیاری، پیگیری و نیروگاه و تاسیسات سد مذكور نیز در محدوده تقسیماتی استان چهارمحال و بختیاری، احداث می شود.

نوروزی، در این نامه تعیین تابعیت تقسیماتی كشوری این سد را از مسئولان وزارت كشور خواستار شده بود.

رونوشتی از این این نامه برای مدیركل سیاسی و انتخابات استانداری لرستان نیز ارسال شده است.

سد لیرو، ظرفیت ذخیره سالانه 500 میلیون مترمكعب آب های سطحی را دارد و احداث این پروژه با هدف جمع آوری آب های روان در منطقه بازفت شهرستان كوهرنگ آغاز شده است.

این سد بر روی سرشاخه های رودخانه دز در مرز مشترك سه استان احداث خواهد شد كه نیمی از حوزه ی آبگیری آن در استان چهارمحال و بختیاری و نیمی دیگر در دو استان لرستان و خوزستان است و در كنار این سد، نیروگاهی با ظرفیت تولید سالانه 650 مگاوات برق ساخته می شود.

این سد در مرز استان های چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان قرار دارد./س

برچسب ها: سد ، لیرو ، حوزه ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
تورو خدا به هرکی اعتقاد دارید ونداریداین محل را نابود نکنید-چون سالهای پیش مدتی اونجا دراین محل سدلیرو کارکردم-وعجیبترین چیزهای عالم را که درهیچ(کتاب،فیلمهای هالیوودی،تخیلی ومستند ندیدم،ولی اینجا دیدم)،لطفا وخواهشا تا ۵۰کیلومتری محل به اصطلاح سدرا،دستخورده باقی بگذارید وبجایش(با انتقال حتی روستائیها که اندک هم هستندویا انتقال لوله ای آبهای خروشان این رودخانه به ۵۰کیلومترپائین دست،هرچیزی،یا تعداد زیاد مخازن کوچک بسازیدولی سدرا دراین محل بکر نسازید)واین بهشت زمینی واقعی(جاندران،جنگلها،گیاهان،تاریخ زمین شناسی،ستارشناسی،پزشکی ودرمانی،دانشمندان،توریستی محدود وفقط پیاده.....)را نابود نکنید؛برای اینکه باور کنید،فقط یک مورد ازعجایب اونجا را که توانستم به زحمت ببینم را میگویم(دوبار صدای حیوان پرنده مانندی راشنیدم که بافاصله چندمتری اززمین،باسرعت صوت ازکنارم رد شد-بارسوم به محض شنیدن صدای مافوق صوتش با امادگی بیشترفقط،درجهت صدا،سرم را سریع تغییر جهت دادم وفقط برای لحظه ای توانستم چهره اش را ببینم که بعدازسالها هنوز درذهنم باقیمانده!)به چندنفرازروستائیها که گفتم،میکفتند تابحال چنین پرتده ای ندیدیم-غافل ازاینکه غیر ممکنه جانوری با چنین سرعتی دیده شودکه اگر دیده میشدغیرممکن هست مثل بقیه حیوانات جون سالم بدرببرد(حیوان وپرنده مافوق صوت!!!؟؟؟)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۵ تير ۱۳۹۸
سلام چرا این همه مال بیتولمال هزینه شده تعطیل شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
خیلی خوب شد
Iran (Islamic Republic of)
خسرو
۱۵:۳۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۲
لطفا آخرین اخبار سد لیرو را منتشر کنیددر مرز لرستان
Iran (Islamic Republic of)
نصیری
۰۰:۳۰ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
سلام سدلیرو(سد بختیاری)در مرز چهارمحال بختیاری وخوزستان است نه در مرز لرستان