نماينده مردم قروه در مجلس گفت: مهمترين عامل مشکلات اقتصادي كشور،بي‌تدبيري و ضعف تيم اقتصادي دولت است و نبايد همه آنرا به پاي تحريم‌ها نوشت،چرا که تحريم‌ها 34 سال است که عليه ايران اعمال مي‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران حامد قادرمرزي نماينده مردم قروه در مجلس،در نطق ميان دستور جلسه علني امروز (سه‌شنبه،يك اسفند) با اشاره به شرايط اقتصادي کشور گفت: در حال حاضر بزرگترين مشکلات عرصه اقتصادي کشور،گراني،بيکاري، بي‌ثباتي بازار و تورم است که تمام اقشار کشور به خصوص مناطق محروم و استان‌هاي مرزي را دچار مشکلات عديده کرده است.

وي ادامه داد: مهمترين عامل مشکلات اقتصادي،بي‌تدبيري و ضعف تيم اقتصادي دولت است و نبايد همه آنرا به پاي تحريم‌ها نوشت،چرا که تحريم‌ها 34 سال است که عليه ايران اعمال مي‌شود.

نماينده مردم قروه به بخش کشاورزي اشاره کرد و اظهار داشت: دولت در طول سال گذشته تمام افرادي را که کمترين فعاليت کشاورزي را داشته‌اند،به عنوان شاغل در آمار خود محاسبه کرده است،اما اين چه شغلي است که نه بيمه و نه بازنشستگي و نه سود و درآمدي دارد و هيچ کشاورزي از شغل خود راضي نيست.

عضو کميسيون عمران افزود: کشاورزي اکنون نسبت به مشاغل خدماتي جايگاه پايين‌تري دارد و اجحاف‌ دولت در بخش کشاورزي کاملا مشخص است،مثلا دولت گندم را با ميانگين 1000 تا 1200 تومان از خارج وارد مي‌کند،در حالي‌ که گندم را از کشاورزان داخلي 420 تومان خريداري مي‌کند،آيا اين معناي واقعي حمايت از توليد داخلي در سال حمايت از توليد ملي است؟

قادرمرزي با اشاره به خشکسالي در استان کردستان تصريح کرد: سفره‌هاي آب زيرزميني در اين استان افت پيدا کرده و سه سد بزرگ در اين استان دچار مشکلات اساسي است و 70 درصد از آب اين سدها به خارج از استان انتقال پيدا مي‌کند؛لذا از وزير محترم نيرو خواهشمنديم در اسرع وقت مديريت اين سه سد بزرگ را به کردستان بازگردانده و سهم حداقلي مردم اين استان را از آب اين سدها فراهم کند، چرا که چراغي که به خانه رواست،به مسجد حرام است.

نماينده مردم قروه ادامه داد: کردستان 850 واحد صنايع کارخانه‌اي دارد که در حال حاضر 350 واحد دچار رکود،ورشکستگي و تعطيل شده‌اند،مثلا تعطيلي کارخانه ذوب آهن باعث بيکاري 360 نفر در اين منطقه شده است.

عضو کميسيون عمران به بخش معدن در استان کردستان اشاره کرده و اظهار داشت: کردستان در بخش معدن از نظر کميت رتبه دوم و از نظر حجم ذخاير رتبه هفتم در کشور را دارد،اما متاسفانه بيش از 90 درصد معدن‌داران و کارکنان اين معادن غير بومي هستند و مواد اوليه استخراجي از اين معادن به صورت خام از اين استان خارج مي‌شود.

وي با تاکيد بر فرمايشات مقام معظم رهبري در سفر استاني خود به كردستان در سال 88 اين استان را يک استان فرهنگي ناميدند،ادامه داد: بخش عظيمي از فرهنگ پيامد وجود يک قوم است و زبان هر قوم از مهمترين بخش هر فرهنگ است.

قادرمرزي ادامه داد: روز سوم اسفند روز زبان مادري است و من به عنوان يک کرد ايراني اين روز را به همه اقوام ايراني به خصوص کردزبانان تبريک مي‌گويم کشور ما يک کشور چند قوميتي است و تنوع زباني در کشور ما يک سرمايه است نه بدهي.

نماينده مردم قروه با اشاره به اصل 15 قانون اساسي، دو پيشنهاد را مطرح کرد که عبارت بودند از: تاسيس فرهنگستان زبان‌هاي ايراني به ويژه فرهنگستان زبان و ادبيات کردي،دوم تدريس و آموزش زبان‌هاي ايراني در مدارس و تدوين کتب آشنايي با زبان‌هاي ايراني براي تدريس در کشور.

عضو کميسيون عمران ادامه داد: به منظور حفظ و صيانت از فرهنگ اسلامي در منطقه و براي مبارزه با نحله‌ها و جريانات انحرافي ضروري است مراسم معنوي و عرفاني "ذكر" شيوخ و دراويش طريقت قادري،نقشبندي،هاشمي و عباسي را ثبت ملي کنيم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: نطق ، کشاورزی ، صنعت ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار