سردار وحيدي در همايش سيستم‌هاي راداري اعلام کرد

توليد رادارهاي کشف ماهواره در آينده نزديک

وزير دفاع با اشاره به پيشرفت‌هاي راداري جمهوري اسلامي ايران گفت: توليد رادارهاي ما در آينده به برد بالاي هزار و 3 هزار کيلومتر مي‌رسد که بر اساس کشف ماهواره‌ها و همچنين ساير دستاوردها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، "سردار احمد وحيدي" در همايش سراسري فناوري سيستم‌هاي راداري که صبح امروز در دانشگاه امام حسين(ع) برگزار شد، اظهار داشت: آن‌چه که امروزه در فضاي بين‌المللي و جهاني با آن مواجه هستيم نقطه مابين استراتژي‌ها و روند حوادث است.

وي افزود: روندها آن چيزي است که در متن طبيعت حرکت سياسي و اجتماعي کشورها و مردم در جريان است که از آن به نام پروسه نام مي‌برند و پروژه‌هايي که تلاش مي‌کنند اين روندها را آن‌گونه که مورد خاص قدرت‌هاي بزرگ است شکل دهند در برابر آن، استراتژي‌ها و راهبردهايي طراحي کرده‌اند.

وزير دفاع تصريح کرد: آن‌چه در روندها مي‌بينيم ضعف رو به رشد نظام سلطه حاکم بر جهان است، زيرا قدرت آن زمان مي‌تواند پايدار باشد که نظام اقناع‌سازي آن به خوبي کار کند و به وسيله آن يک اجماع منطبق با آن اقناع ايجاد کند، لذا براي اين کار بايد يک تسلط گفتماني وجود داشته باشد که اگر اين‌ها را نداشت بايد از راه‌هاي ديگر براي حفظ خود تلاش کند.

وي تصريح کرد: امروزه نظام سلطه در همه اين شاخصه‌ها دچار مشکل است، يعني نازايي غرب در توليد گفتمان‌هاي مورد قبول، کاملا آشکار شده، بنابراين وقتي نمي‌توانند گفتمان‌سازي کنند، اقناع‌سازي اتفاق نمي‌افتد.

سردار وحيدي با بيان اينکه نظام سلطه غرب در اين حوزه به شدت دچار مشکل است، گفت: اجماع‌سازي منطبق با آن اقناع‌سازي نيز دچار خلل جدي است و از اين ناحيه، شاهد تَرک برداشتن نظام سلطه هستيم؛ اين ترک‌هاي ايجاد شده به شکست نهايي اين روندهاي موجود مي‌انجامد که نشانه‌هاي آن نيز در نوع رفتار و سياست‌هاي آمريکا و غرب ديده مي‌شود.

وزير دفاع اظهار داشت: اين اتفاق به دليل شکست‌هاي پي در پي نظام سلطه در تحقق اهداف خود بوده، زيرا آمريکايي‌ها مي‌خواستند الگوي دموکراسي خاص خود را در عراق پياده کنند، اما شکست خوردند؛ آنها مي‌خواستند نوسازي سياسي را از طريق حاکمان و دولت‌ها پياده کنند که در آن نيز شکست خوردند و بيداري اسلامي اين سياست‌ها را به هم ريخت، زيرا نوسازي از طريق ملت‌ها صورت مي‌گيرد.

وزير دفاع تصريح کرد: نظام سلطح به دنبال اين بود که جهاني‌سازي را به عنوان يک حرف مسلط در دنيا پياده کند، اما امروز کمتر حرفي از اين قضيه است. اين نظام مي‌خواست بگويد ليبرال‌دموکراسي غرب، نهايت آمال و آرزوي بشر است، اما امروز به شدت درگير مشکلات خود است.

سردار وحيدي ادامه داد: آنها مي‌خواستند مشکل اسرائيل را حل کنند، اما "کيسينجر" گفته بوده که تا 20 تا 25 ماه آينده ديگر اسرائيل وجود نخواهد داشت و مقامات اطلاعاتي اسرائيل نيز همين مطلب را تاييد کرده و اعلام کردند نسبت به آينده اين رژيم احساس خطر مي‌کنند.

وي با بيان اينکه نظام سلطه براي مهار نفوذ جمهوري اسلامي، همه تلاش خود را به کار گرفت، گفت: اما خود آنها مجبور به اعتراف شدند که هر جا پا مي گذارند نفوذ ايران را مي‌بينند، لذا اين شکست‌هاي پي در پي نشان داد سياست‌هاي آنان قابليت تحقق نداشته و آنها دچار افول رو به رشد هستند. پيش‌بيني خود آنها اين است که در سال 2030 آمريکا ديگر قدرت برتر دنيا نخواهد بود؛ اين اعتراف رده‌هاي بالا و مراجع بررسي‌کننده و سياست‌مداران بزرگ آمريکايي است که گفته‌اند دهه‌هاي آينده متعلق به غرب نخواهد بود، بلکه متعلق به آسياست.

وزير دفاع گفت: امروز بخشي از اتفاقات ميان رژيم صهيونيستي و آمريکا اين است که وقتي خود اسرائيلي‌ها نسبت به آمريکايي‌ها مشکوک هستند، آمريکايي‌ها نيز اگر عقل داشته باشند نبايد همه تخم مرغ‌هاي خود را در سبد رژيم صهيونيستي قرار دهند و دعواهايي که ناشي از اختلاف ميان منافع اين رژيم جعلي و آمريکايي‌ها است را شاهد و ناظر هستيم.

وي تصريح کرد: حالا که آمريکا دچار اين مشکلات بوده، ناچار است با پروژه‌هايي اين پروسه را کنترل کند، لذا امروز تأسي به توانمندي‌هاي نظامي مورد توجه واقع شده و طبيعتا در اين زمينه ارعاب به جاي اقناع مي‌نشيند؛ زيرا نمي‌توانند از طريق ارتباطات قابل تعريف مورد قبول کشورها آنها را با خود همسو کنند و لذا ناچارند در قالب شبکه‌هاي زور و تهديدکننده اين کار را انجام دهند.

سردار وحيدي با اشاره به بخش‌هايي که شبکه راداري جهاني توسط نظام سلطه کنترل مي‌شد، گفت: از جنگ ستارگان ريگان در دهه 1980 و موضوعي که امروزه اوباما براي کنترل سيستم‌هاي راداري و کنترل مناطق مختلف جهان مطرح مي‌کند و روش‌هايي که امروزه ناچارند بکار گيرند، نگاه به سيستم‌هاي راداري وجود داشته است؛ لذا در اروپا، جنوب شرقي آسيا، خليج فارس، ترکيه و رژيم صهيونيستي، اين شبکه راداري گسترده را ايجاد کردند تا کنترل خود را از اين طريق به دست بياورد.

وي افزود: وقتي اين کنترل به اين ترتيب حاکم شد، پس از آن ارعاب مي‌کند. تحريم‌ها نيز به همين ترتيب ايجاد شد، زيرا کشورها زير بار نمي‌رفتند، اما آمريکا آنها را تهديد کرد که مجازات عليه شرکت‌ها و کشورهايي که با ايران مراوده داشته باشند را اعمال مي‌کند. البته رعبي که از ناحيه جريان باطل ايجاد مي‌شود ماندني نيست، اما اين نشان از واقعيتي بزرگ‌تر دارد که آنها قدرت اجماع‌سازي و اقناع‌سازي را از دست داده‌اند.

سردار وحيدي تصريح کرد: اين نشانه پيروزي انقلاب اسلامي و بشارتي براي همه مومنين و انقلابيون و طرفداران انقلاب اسلامي در همه جهان است و نشان‌دهنده اين است که ما نمي‌توانيم هيچ بخشي از فعاليت‌هاي دشمن را ناديده بگيريم، لذا بايد فعاليت خود را در اين حوزه‌ها متمرکز و قدرتمند کنيم.

وزير دفاع در ادامه با بيان اينکه موضوع رادار، موضوع مهمي است، گفت: امروز دفاع هوشمند بدون رادار، کمتر قابل تصور است و ما نمي‌توانيم راجع به مقابله اطلاعاتي،  جنگ شبکه‌اي و الکترونيک صحبت کنيم، اما به رادار توجهي نداشته باشيم.

وي افزود: امروز مفهوم راداري به معناي عام آن در همه حوزه‌هاي جنگ و دفاع از جمله پدافند هوايي، پدافند دريايي، پدافند زميني و در حوزه‌هاي تهاجمي دقت يک موشک راجع به هدف  دقت راداري حوزه‌هاي موشکي و هوايي دقت جنگنده و کنترل آتش و .... بخش مهمي دارد.

سردار وحيدي اظهار داشت: وقتي راجع به ارتش رباتيک و يا ماهواره‌ها صحبت مي‌کنيم، رادار حوزه بسيار گسترده‌اي دارد که در همه حوزه‌ها بايد کار گسترده‌اي انجام دهيم. همين راداري که آمريکايي‌ها در ترکيه و يا سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين نصب کرده‌اند و در جنوب خليج فارس نيز 4 عدد از آن را آورده‌اند طبق ادعاهايشان مي‌تواند يک توپ فوتبال را در برد 1400 کيلومتر و در فاصله‌هاي کوچک 80 تا 100 هدف را به طور همزمان مورد اصابت قرار دهد؛ البته اين جزو ادعاهاي آنهاست و معلوم نيست که درست باشد، اما ما بايد در هر حوزه راداري به تراز بالايي برسيم که هم از نظر نظامي و هم بُعد فناورانه بسيار مهم است.

وي افزود: ما رادارهايي با دقت‌هاي بالا در سيستم‌هاي موشکي مي‌خواهيم؛ لذا در اين حوزه بايد بسيار کار کنيم، زيرا قبل از انقلاب در اين حوزه کاري صورت نگرفت و در سال‌هاي بعد از انقلاب نيز تا همين چند سال گذشته، کاري صورت نگرفت و دچار عقب‌ماندگي بوديم، اما در اين چند سال اخير به جهش خوبي در زمينه رادارهاي مختلف در باند S داشته‌ايم و به باند X هم مي‌رسيم.

وزير دفاع تصريح کرد: رادارهاي موج ميليمتري و رادارهاي نوع پارس و ... دستاوردهاي امروز ماست و نيز رادارهاي 500 تا 700 کيلومتر برد را در حال توليد داشته و در آينده نيز توليد خودمان در حوزه راداري را به برد بالاي هزار و 3 هزار کيلومتر خواهيم رساند. ضمن اينکه رادارهاي توليد شده بر اساس کشف ماهواره‌ها و در کنترل آتش و سيستم‌هاي اپتيکي بوده که دستاوردهاي خوبي در آنها داشته‌ايم.

وي ادامه داد: ما همچنان به جهش‌هاي بيشتري نيازمنديم که با توجه به حرکت جهاني، چند موضوع اساسي در حوزه دفاع و براي سياست دفاعي خودمان مدنظر داريم که بايد در قالب ادامه يک حرکت قوي و رو به جلو در قالب يک خانواده بزرگ شکل گيرد.

سردار وحيدي خاطرنشان کرد: بهترين کار در حوزه راداري در شرکت‌هاي دانش بنيان در همين سيستم‌هاي راداري و يا "سيکر" که آن هم از مفاهيم راداري است، شکل گرفته که حاصل تلاش دانشجويان و ارتباط حوزه صنعت است.

وي تصريح کرد: وزارت دفاع کاملا آمادگي دارد به عنوان متولي اين توليدات، اين حرکت بزرگ را با توجه به برنامه‌هاي مهم در پيش رو، سامان دهد و به لحاظ فناوري‌ها و در حوزه پردازش کار و موضوعات به روز و لازم، تصوير مناسبي ارائه دهد.

انتهاي پيام/ش

برچسب ها: رادار ، دفاعی ، سیستم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار