رییس سازمان پزشکی قانونی کشور:

ساختمان پزشکی قانونی اصفهان باید هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور عنوان کرد: وضعیت پزشکی قانونی اصفهان از نظر ساختمان و مکان در شأن این شهر نیست لذا مسوولان استانی باید با توجه ویژه به پروژه‌ی ساختمان جدید پزشکی قانونی اصفهان در محل گورت، حداقل، فاز یک آن شامل سالن تشریح و معاینات اجساد را هرچه سریعتر تکمیل و به بهره‌برداری برسانند.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، دکتر احمد شجاعی در نشست خبری بیست و ششمین همایش مدیران کل پزشکی قانونی سراسر کشور گفت: میزان تلفات ناشی از حوادث رانندگی در ۹ ماهه‌ی اول سال گذشته ۱۶ هزار و ۴۶۰ نفر بود که این عدد با ۶.۶ درصد کاهش به ۱۵ هزار و ۳۸۱ نفر در سال جاری رسید.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از پرونده‌های ورودی به دادگستری به نوعی با بحث پزشکی قانونی مرتبط است، افزود: با توجه به اینکه نظر پزشکی قانونی، نظری علمی و کارشناسی شده است لذا در اکثر موارد، حکم پرونده در همان مرحله‌ی اول صادر می‌شود و تنها ۱ الی ۲ درصد پس از اعتراض، نیاز به بررسی مجدد دارد.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود که تا پایان امسال تعداد ۱۰ مرکز شناسنامه‌ی هویت ژنتیکی ایرانیان در سطح کشور تاسیس شود که در حال حاضر ۹ مرکز در شهرستان‌های تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، ساری، اهواز، زاهدان و کرمانشاه راه‌اندازی شده است.
وی خاطرنشان کرد: کارت شناسنامه‌ی هویت ژنتیکی ایرانیان به دلیل بالا بودن هزینه‌های آن، در گام اول برای دو گروه شامل مجرمین سابقه‌دار و افراد آسیب‌پذیر چون نیروهای امنیتی، انتظامی و خبرنگاران صادر خواهد شد.
دکتر شجاعی با اشاره به اینکه در ۹ ماه ابتدای سال جاری، ۴۹۱ هزار و ۹۶۹ مورد پرونده‌ی نزاع در پزشکی‌های قانونی سراسر کشور بررسی شده است، اظهار کرد: سازمان پزشکی قانونی برای دریافت گزارش تخلفات کارکنان خود و برخورد با آن‌ها، کانال‌های مختلفی دارد که سامانه‌ی ۲۰۰۰۱۳۷۲ از جمله‌ی آنها است.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور تاکید کرد: وضعیت پزشکی قانونی اصفهان از نظر ساختمان و موقعیت مکانی با وجود حجم بالای کار در شأن این استان نیست و باید به سرعت این ضعف برطرف شود.
وی با بیان اینکه پروژه‌ی ساختمان جدید پزشکی قانونی اصفهان در محل گورت، یک پروژه‌ی استانی است و نباید چندسال به طول می‌انجامید، افزود: مسوولان استانی باید این پروژه را جدی بگیرند و هرطور که شده حداقل فاز یک آن شامل سالن تشریح و معاینات اجساد را هرچه سریعتر تکمیل و به بهره‌برداری برسانند.
دکتر شجاعی با اشاره به اینکه هر ماه به طور متوسط، ۲۵۰ جسد در پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: در ۹ ماه نخست امسال ۴۶ هزار و ۹۵۵ جسد در پزشکی‌های قانونی سراسر کشور معاینه شدند.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه‌ی گذشته‌ی امسال در کل کشور، ۳۹۴ نفر بر اثر مسمومیت با CO جان خود را از دست دادند که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۹.۳ درصد کاهش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه‌ی اول سال ۹۰، ۴ هزار و ۶۹۹ مورد آزمایش ژنتیک در پزشکی‌های قانونی کل کشور انجام شد که این عدد با ۱۶.۲ درصد افزایش به ۵ هزار و ۴۶۰ مورد در مدت مشابه امسال رسید.
شش پروژه ساختمان پزشکی قانونی در استان اصفهان در حال احداث است
در ادامه مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: شش پروژه ساختمان پزشکی قانونی در استان اصفهان در حال احداث است و در حال حاضر این پروژه‌ها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
علی سلیمان‌پور در بیست و ششمین همایش فصلی مدیران پزشکی قانونی سراسر کشور اظهار کرد: پزشکی قانونی به عنوان مهم‌ترین و قوی‌ترین بازوی کارشناسی مراجع قضایی است.
وی با تاکید بر اینکه پزشکی قانونی رسیدگی به یک‌سوم پرونده‌های قضایی را بر عهده دارد، اضافه کرد: مراجع قضایی در تمام موارد به اظهار نظر کارشناسان پزشکی قانونی اطمینان دارند و انجام رسالت درست در زمینه پزشکی قانونی به مکان و وجود زیر‌ساخت‌های مناسب نیاز دارد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با بیان اینکه فضای فیزیکی مناسب و استاندارد از جمله زیر‌ساخت‌های مناسب برای فعالیت در حوزه پزشکی قانونی است، تصریح کرد: شش پروژه ساختمان پزشکی قانونی در استان اصفهان در حال احداث است و در حال حاضر این پروژه‌ها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی با اشاره به اینکه پروژه ساختمان پزشکی قانونی اصفهان در گورت از مصوبات سفر نخست ریاست جمهوری به استان است، ادامه داد: اگر چه بهره‌برداری از این پروژه برای اصفهان ضروری است اما به دلیل کمبود اعتبار شاهد بهره‌برداری از آن نیستیم.
سلیمان‌پور با بیان اینکه در حال حاضر مکان فعلی پزشکی قانونی اصفهان در مرکز شهر است و در مجاورت مردم قرار دارد، تاکید کرد: مردم نارضایتی‌های بسیاری از مکان فعلی ساختمان مرکزی پزشکی قانونی اصفهان دارند و باید وضعیت فعلی آن ساماندهی شود./ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.