خوزستان/یک کارشناس:

نیازی به افزایش تعداد شیرخوارگاه‌های خوزستان نیست

کارشناس شبه خانواده اداره‌کل بهزیستی خوزستان بابیان این‌که آمار کودکان در شیرخوارگاه متغیر است، گفت: تعداد خانواد‌ه‌های متقاضی فرزندخواندگی در مقایسه با کودکان قابل واگذاری بسیار بالا است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،فاطمه سیاه‌زاده، اظهار کرد: در استان خوزستان یک شیرخوارگاه تحت پوشش اداره‌کل بهزیستی و مستقر در اهواز فعالیت می‌کند و به دلیل این‌که پذیرش و ترخیص کودکان در این شیرخوارگاه به طور مداوم انجام می‌شود، آمار ثابتی از کودکان نگهداری شده در این مرکز وجود ندارد.

وی با بیان این‌که پذیرش و ترخیص کودکان از شیرخوارگاه‌ با حکم قضایی انجام می‌شود، افزود: زمان نگهداری کودکان در شیرخوارگاه مشخص نیست ولی طبق قانون تا سه سال در این مرکز نگهداری می‌شوند. کودکان رها شده برای نگهداری هیچ کسی را ندارند؛ به طور مثال پدر و مادر آن‌ها یا در زندان‌ هستند یا هر دو فوت کرده‌اند و یا به دلایلی توسط خانوده رها شده‌اند.

کارشناس شبه خانواده اداره‌کل بهزیستی خوزستان گفت:‌ در شرایطی که والدین کودک هر دو در زندان به سر می‌برند، کودک تا وقتی که یکی از والدین یا هر دو آزاد شوند و شرایط نگهداری فرزند خود را پیدا کنند، در مرکز نگهداری خواهد شد. رنج سنی کودکان نگهداری شده در شیرخوارگاه از صفر تا سه سال است.

سیاه‌زاده عنوان کرد: در زمان پذیرش کودک توسط شیرخوارگاه، در مرحله نخست اقدامات معمولی پزشکی بر روی کودک انجام شده تا از صحت و سلامت آن اطمینان حاصل شود و کودکانی که بیمارند معالجه می‌شوند.

وی اظهار داشت: کودکان بیمار و دارای مشکلات جسمی معمولا در مراکز ماندگار می‌شوند وخانواده‌ها آن‌ها را برای فرزندخواندگی نمی‌پذیرند. این کودکان پس از این‌که سه سال شدند در مراکز کودکان بالای سه سال تحت پوشش بهزیستی نگهداری می‌شوند.

کارشناس شبه خانواده اداره‌کل بهزیستی خوزستان ادامه داد: کودکانی که سلامتی آن‌ها توسط پزشک تایید شده و قابل واگذاری به خانواده‌ها هستند و در شرایطی که خانواده این کودکان برای تحویل فرزند خود مراجعه نکرده باشند، نسبت به صدور حکم دادگاه مبنی بر واگذاری بلامانع این کودکان به خانواده‌های متقاضی و واجد شرایط اقدام می‌شود.

سیاه‌زاده اظهار کرد: برای خانواده‌های واجد شرایطی که کودکی را به فرزندخواندگی می‌پذیرند، حکم شش ماهه و آزمایشی نگهداری از کودک توسط دادگاه صادر می‌شود. در این شش ماه مددکاران بهزیستی نحوه نگهداری، رشد و همه نیازهای کودک را در این خانواده پیگیری می کنند و پس از این مدت در صورت نبود مشکل، از سوی دادگستری مجوز صدور شناسنامه صادر می‌شود.

وی افزود: پس از این‌که دادگاه حکم سرپرستی دایم را به این خانواده‌ها داد، با هماهنگی با ثبت‌احوال، شناسنامه کودک به نام خانواده مذکور صادر خواهد شد.

کارشناس شبه خانواده اداره‌کل بهزیستی خوزستان بر ممنوعیت فعالیت شیرخوارگاه‌های خصوصی تاکید کرد و گفت:‌ شیرخوارگاه خصوصی در استان وجود ندارد و نیازی نیز برای افزایش تعداد شیرخوارگاه‌ها در استان نیست. همچنین پزشکانی در این رابطه با بهزیستی در حال همکاری هستند که بدون هیچ چشمداشتی، به بهترین نحو در زمینه معالجه بچه‌های شیرخوارگاه فعالیت می‌کنند.

منبع:ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.