بازار خودرو همچنان درگیر گرانی

با طرح جدید دولت، آرامش به بازار خودرو بازمی گردد؟

قیمت خودرو در بازار به دنبال اعلام نرخ‌‌ جدید از سوی خودروسازان و سازمان حمایت، با روند افزایشی همراه شد و برخی خودروها رشد قیمت یک تا چهارمیلیونی یافتند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، قیمت خودرو در بازار به دنبال اعلام نرخ‌‌ جدید از سوی خودروسازان و سازمان حمایت، با روند افزایشی همراه شد و برخی خودروها رشد قیمت یک تا چهارمیلیونی یافتند.

در حالی که معاون وزیر صنعت پس از مصوبه دولت در مورد تغییر مبنای قیمت‌گذاری خودرو بر کاهش قیمت در بازار به دنبال اجرای این مصوبه تاکید داشت، اما اعلام نرخ‌های جدید از سوی خودروسازان و تصویب آن توسط سازمان حمایت باعث شد تا قیمت‌ها در بازار نه‌تنها کاهش پیدا نکند؛ بلکه در برخی موارد نیز رشد قیمت اتفاق افتاد.

در چنین شرایطی، قیمت مصوب برخی خودروها بالاتر از نرخ بازار آزاد بوده که همین مساله باعث شده تا قیمت این نوع خودروها در بازار آزاد افزایش یابد.

در عین حال، مصوبه خودروسازان در مورد قیمت‌گذاری برخی خودروها بالاتر از نرخ بازار آزاد خلاف مصوبه دولت در مورد قیمت‌گذاری خودرو است؛ زیرا طبق این مصوبه، قیمت‌های جدید باید در محدوده قیمت محاسباتی خودرو و نرخ بازار آزاد باشد.

حالا اما در حالی که پراید تیبا ۲۲ میلیونی شده و قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ نزدیک به دو میلیون تومان افزایش را تجربه کرده است ، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، حذف بازار دو نرخی خودرو را در آینده‌ای نزدیک وعده داده و گفته: با افزایش عرضه و انجام تعهدات از سوی خودورسازان، قیمت بازار به قیمت محاسباتی نزدیک خواهد شد.

مسعود موحدی وضعیت فعلی بازار را پس از مصوبه اخیر دولت درخصوص تغییر شیوه نرخ گذاری خودرو تحلیل کرد و گفت: پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک بازار دو نرخی خودرو از بین رفته و نرخ بازار به نرخ محاسباتی نزدیک شود، ضمن اینکه خودروسازان نیز مکلف به عمل به تعهدات خود هستند.

وی افزود: زمانی که خودروسازان خودرو را با قیمت نزدیک به قیمت بازار یعنی مابین قیمت محسباتی دولت و بازار عرضه می‌کنند، انگیزه های سوداگرانه از میان برداشته خواهد شد و به این ترتیب به نظر می رسد بساط بازار دو نرخی خودرو برچیده شود.

موحدی تصریح کرد: با توجه به بندی که در این مصوبه گنجانده شده که خودرو ساز باید مابه التفاوتی را به دولت بپردازد، انگیزه‌های برای افزایش قیمت نخواهد داشت، چراکه از این محل مبلغی عاید وی نخواهد شد.

به گفته وی، به زودی با افزایش عرضه خودرو قیمت بازار به قیمت محاسباتی نزدیک خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال مهر که زمانی که کمیته خودرو در گذشته با افزاش قیمت موافقت می کرد نیز خودروسازان به تعهدات خود در قبال بازار عمل نمی کردند؟ گفت: هم اکنون مکانیسم‌های کنترلی پیش بینی شده که علاوه بر اجرای آنها، انگیزه ای برای خودروسازان در ارائه قیمت بالاتر وجود ندارد؛ بنابراین پیش بینی می شود که قیمت به تعادل رسد.

گفتنی است، روند افزایش قیمت خودرو در بازار در حالی ادامه دارد که قرار بود دولت با مصوبه جدید خود بازار را ساماندهی کند اما هنوز از کنترل و کاهش قیمت ها خبری نیست که نیست و باید منظر ماند و دید گفته های قائم مقام وزیر صنعت به حقیقت نزدیک خواهد شد یاخیر؟
برچسب ها: خودرو ، وبگردی ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علی خزائی
۲۳:۲۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
با کمال تشکر از زحمات شما به خاطر همه چی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
دولت کاری به بازار خودرو ندارد از شما خبر نگاران خواهش میکنیم که دنباله این کار را بگیرید تا گمرگ ازاد شود یا قیمت ها به حالت اولیه برگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
قیمت خودرو هاخیلی خیلی گران است از دولت خواستار هستم هرچه زودتر بر قیمت خودروها رسیدکی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
اگر عوارض گمركي خودرو برداشته شود قيمت خودرو به حالت اول برمي گردد