با توجه به تغییرات جمعیتی در کشور؛

حتی اگر صندلی جدید ایجاد نشود با صندلی خالی مواجه می‌شويم

با توجه به تغییرات جمعیتی در کشور در 5 سال آینده حتی اگر صندلی جدید در دانشگاه ها ایجاد نشود ما با صندلی خالی مواجه می‌شویم.

حسین نادری منش، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت: جمعیت کشور درحال تغییرات است چنانچه هم اکنون 12 میلیون جمعیت بین 18 تا 24 سال در کشور وجود دارد و در 5 سال آینده این تعداد به 9 میلیون نفر می‌رسد پس اگر حتی صندلی جدید ایجاد نشود به دلیل کاهش جمعیت شاهد صندلی‌های خالی در سطح دانشگاه های کشور هستیم. البته این را هم باید در نظر بگیریم که اگر بازار کار بیرون هم مناسب نباشد انگیزه و کار هم کاهش می یابد.

نادري منش تصریح کرد: البته این فرآیند طبیعی علاقه و انگیزه در تحصیلات آموزش عالی خوب است اما اگر منجر به افزایش کیفیت زندگی افراد نشود استقبال کاهش می‌یابد.

وی به تعداد متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون فشار بر روی کارشناسی ارشد است چنانچه نزدیک به يك میلیون متقاضی در این مقطع وجود دارد و در حالی که حداکثر ظرفیت 120 تا 130 هزار نفر است چنانچه بسیاری از خانواده‌ها و داوطلبانی که در خارج از کشور زندگی می کنند متقاضی افزایش ظرفیت دانشگاهها در مقطع ارشد در داخل از کشور هستند و ماهم مجبوریم به تقاضای اجتماعی جواب دهیم تا حدی که به مباحث طرح‌های کلان هم توجه داشته باشیم./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار