کوسه نهنگ دو تنی که به تور صیادان کیش افتاده بود با تلاش اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد به دریا بازگردانده شد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارن بندرعباس داود آبخيز صياد بومي كيش كه براي صيد عازم آبهاي ساحلي كيش شد هيچگاه فكر نمي كرد كه بتواند كوسه نهنگي به وزن دو تن را شكار كند.

اقدامات وي براي خارج كردن تور از آب بي نتيجه مي ماند از اينرو اين صيد را تا اسكله صيادي كيش به دنبال خود مي كشد پس از بازديد غواصان و رويت كوسه نهنگي، مراتب را به اداره محيط زيست سازمان منطقه آزاد كيش گزارش مي دهد و با تلاش اداره محيط زيست سازمان منطقه آزاد كيش و همكاري واحد اجرائيات، صيادان و غواصان محلي و دوستداران محيط زيست در آبهاي نيلگون خليج فارس رهاسازي مي شود.

كوسه نهنگي بزرگترين گونه در ميان ماهي ها و كوسه ها است كه طول آن مي تواند به 20 متر و وزن آن به 34 تن برسد و از پلانكتون ها و ماهي هاي كوچك تغذيه مي كند.

كوسه نهنگي در تمام آب هاي تروپيكال و گرم، غير از مديترانه وجود داشته و بومي ايران نيز است كه به دليل تقليل آنها ،از سال 2000 ميلادي در ليست قرمز سازمان بين المللي حفاظت از محيط زيست به عنوان يك گونه آسيب پذير معرفي شده است.

اين جانور درآبهاي عميق تا 700 متر و آبهاي كم عمق ساحلي و لاگون هاي مرجاني ديده مي شود و در يك ساعت مي تواند شش هزار ليتر آب را فيلتر كرده و از مواد غذايي آن استفاده كند

سرعت شناي كوسه نهنگي در آب حدود 5 كيلومتر در ساعت است و دماي سطحي بين 21 تا 30 درجه سانتيگراد را ترجيح مي دهد در طول روز بيشتر وقت خود را به تغذيه در نزديك سطح آب مي گذراند اما شب ها و هنگام سفر به عمق آب مي رود./س

برچسب ها: نجات ، کوسه ، کیش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.