فجر سي ويكم در اينه ي سيمرغ بلورين؛

"روزی روزگاری" با فرهاد فخرالدیني

فرهاد فخرالدینی موسیقیدان برجسته کشورمان برای سریال‌های همچون "روزی روزگاری"، "بوعلی سینا" "سربداران"و "امام علی" آهنگ‌های ماندگاری را نواخته است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ فرهاد فخرالدیني موسیقیدان پیشکسوت در سال 1316 در تبریز چشم به جهان گشود و از پنج سالگی آموختن موسیقی را آغاز کرد.
پدرش محمد علی فخرالدیني از شعرای آذربایجان و ادیبان صاحب نام بود و همین ویژگی بستری را فراهم کرد تا فرزندش به امور هنری گرایش پیدا کند. فرهاد فرزند چهارم خانواده است، سه خواهر و سه برادر دارد که برادر بزرگش فخرالدین فخرالدینی عکاس نامدار پرتره است، برادر کوچکترش فاروق فخرالدینی ضمن اشتغال به حرفه عکاسی از ورزشکاران به نام بوده و سالها سمت مربی گری تیم ملی والیبال ایران را برعهده داشته است.


فخرالدینی نواختن ویلون را از کودکی آغاز کرد و تحصیلات موسیقی اش را در سالهای دهه 40 در هنرستان عالی موسیقی ملی (موسسه موسیقی شناسی) برای یک دوره چهار ساله در تهران گذراند.

او هنوز تحصیلاتش در هنرستان به پایان نرسیده بود که از طرف حسین دهلوی (ریاست وقت هنرستان) به تدریس در آنجا دعوت شد.
فرهاد فخرالدینی دوره ردیف های موسیقی را زیر نظر احمد مهاجر آموخت و بعد از مدتی نزد استاد ابوالحسن صبا رفت و نوازندگی ویولن را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد.


علی تجویدی، همایون خرم و مهدی خالدی از دوستان نزدیک او در کلاس استاد صبا بودند. این موسیقیدان در سال 1342 ازدواج کرد و دارای 2 فرزند به نام‌های فرشاد و فرزاد است. از سال 1344 همکاری با برنامه‌های مختلف رادیو را آغاز کرد و از سال 1352 تا 1358 رهبر ارکستر بزرگ رادیو وتلویزیون شد.

فخرالدینی از سال 1347 ساخت موسیقی فیلم را آغاز کرد، در این میان موسیقی او برای مجموعه‌های تلویزیونی "سربداران"، "امام علی(ع)" و "بوعلی سینا" با استقبال بسیار روبرو شدند موسیقی متن مجموعه‌های تلویزیونی "روزی روزگاری" و "کیف انگلیسی" از دیگر ساخته های او هستند. او در زمینه پژوهش در آثار موسیقی کهن ایرانی هم فعالیت هایی داشته است. فخرالدینی در مورد رمز گشایی یکی از سروده‌های عبدالقادر مراغه‌ای گفته است: "عبدالقادر آهنگی دارد در دو کتاب "مقاصد الالحان" و "جمع الالحان" که با حروف ابجد نوشته شده و تاکنون شمار زیادی از پژوهشگران خارجی و ایرانی روی آن کار کرده اند ولی هیچ کدامشان موفق نشده اند که شعر و آهنگ این قطعه را با هم تطبیق بدهند و توفیق کشف این کار به من رسید که نزدیک 30 سال روی آن کار کرده ام".

فخرالدینی برای ساخت موسیقی تیتراژ ابتدایی سریال "امام علی(ع)" ، از سروده های مراغه ای بهره برده است.

وی به درخواست استادش دکتر مهدی برکشلی برای اولین بار تنبور خراسان را به روش ابونصر فارابی که با روایت خود فارابی نوشته و به وسیله دکتر برکشلی شرح داده شده بود، پس از شش ماه پرده بندی كرد. فخرالدینی در سال 1377 ارکستر موسیقی ملی ایران را بنیان گذاشت و اولین برنامه این ارکستر به اجرای چند اثر از علی تجویدی اختصاص یافت. وی در تیرماه سال 1388 از این سمت استعفا داد.

این موسیقیدان برای نوشتن موسيقي سریال "بوعلی سینا"، به کشف تازه‌ای رسید و در سفری دور و دراز به خراسان رفت و باضبط چهارده کاست از انواع موسیقی مقامی رایج در منطقه به تهران بازگشت.از آثار سینمایی که فرهاد فخرالدینی آهنگسازی آنها را انجام داده می توان به "کمال الملک" (1363) ساخته علی حاتمی، "گزارش یک قتل" (1365) ساخته محمد علی نجفی، "پرستار شب" (1366) ساخته محمدعلی نجفی، "روز باشکوه" (1367) کیانوش عیاری، "شاخه های بید" (1367) ساخته امرالله احمدجو، "جستجوگر" (1368) محمد متوسلانی، "ساوالان" (1368) ساخته یدالله صمدی، "آپارتمان شماره 13" (1369) ساخته یدالله صمدی، "ملک خاتون" (1369) ساخته حسن محمدزاده، "قرق" (1370) ساخته احمد هاشمی، "زندان دیو" (1371) ساخته حسن محمدزاده، "آدم برفی" (1373) ساخته داود میرباقری و "وعده دیدار" (1383) ساخته جمال شورجه اشاره کرد.

آخرین کار فخرالدین ساخت موسیقی سریال تلویزیونی "شهریار" به کارگردانی کمال تبریزی است.

فرهاد فخرالدینی در زمینه موسیقی از همکاری حسین دهلوی، مصطفی پورتراب، احمد پژمان، روح الله خالقی، جواد معروفی، مرتضی حنانه، فریدون ناصری برخوردار شد. او در سال 1382 در دوره سوم به عنوان چهره ماندگار موسیقی شناخته شد.

در پنجمین جشنواره فیلم فجر در سال 1365 برای فیلم "گزارش یک قتل" ساخته محمد علی نجفی برنده سیمرغ بلورین شد. در ششمین جشنواره فیلم فجر در سال 1366 برای بهترین موسیقی متن فیلم "پرستار شب" ساخته محمد علی نجفی برنده سیمرغ بلورین شد.
گزارش از طاهره خطیبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار