همگام با سي و يکمين جشنواره تئاتر فجر؛

رضا گوران: "هملت" هنوز برايم تمام نشده است

نمايشنامه "هملت" با توجه به وسوسه برانگيز بودن و جذابيت آن پس از اين اجرا هنوز براي من تمام نشده است.

رضا گوران نويسنده و کارگردان تئاتر که با نمايش "هملت" در سي و يکمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر شرکت کرده است در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، در خصوص شرکت دادن اين اثر نمايشي پس از اجراي عمومي در جشنواره فجر گفت: برنامه اجراي عمومي نمايش هملت از يکسال و نيم پيش در ذهن من بود و به علت ردشدن يک متن در تئاتر شهر و پذيرش متن"جاده طولاني مارپيچ" اين اثر در دل تمرينات و آماده سازي "هملت" به صحنه رفت.
وي افزود: در خصوص بازخواني اين اثر و شباهت آن به متن اصلي شکسپير اين نمايش در فرم شبيه به متن شکسپير نيست، اما از اين متن وام گرفته شده است.
گوران تصريح کرد: من براي اجراي اين اثر يک تعداد ايده داشتم که آن ها را براي بازخواني جديدي از اين اثر به محمد چرمشير سپردم و او براساس ايده هاي من آن را بازخواني کرد.
وي اضافه کرد: در طول تمرين نيز ايده هايي به آن اضافه و از آن کم کرديم تا به اين اجرا رسيد.
گوران اظهار داشت: متن هاي بزرگ دنيا اين خصوصيت را دارند که مي توان از آن ها برداشت هاي متفاوتي داشت در اين نمايش هم زاويه ديد متفاوت و همچنين شيوه اجرايي نيز متفاوت است زيرا رويکرد آن برهمين اساس برنامه ريزي شده است.
وي گفت: در اين نمايش هملتي را مي بينيم که وارد فضاي ايراني و البته نه به لحاظ تاريخ و جغرافيا شده است، بلکه به لحاظ يک سري نشانه ها و شناسه ها که با نگاه ايراني آشناست شکل گرفته است، اين هملت جهان خود را ساخته است و همچنين وام گرفته اما به طور قطع در نهايت از هملت شکسپير وام گرفته است.
کارگردان جاده طولاني مارپيچ در ادامه بيان کرد: هر کارگرداني دوست دارد دست کم يک بار "هملت" را به صحنه ببرد، زيرا متن بسيار وسوسه برانگيز است، پس از اجراي هملت اين متن براي من تمام نشده و شايد يک روز دوباره با نگاهي متفاوت آن را به صحنه ببرم و به شکل ديگري اجرايش کنم.
اين کارگردان در خصوص اجراي اين اثر بعد از جشنواره خاطر نشان کرد: احتمال تمديد اين نمايش پس از جشنواره فجر وجود دارد اما هنوز قطعي نيست.
گفتني است، "هملت" به نويسندگي محمد چرمشير و کارگرداني رضا گوران در اولين روز از سي و يکمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر در 2 سانس به صحنه رفت./ص
برچسب ها: هملت ، نمایش ، تئاتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار