رضا گوران:

"هملت" نمایشي بدون قهرمان

نمایش "هملت" بدون قهرمان، با قربانی کردن شخصیت های داستان به پیش می رود.

رضا گوران، کارگردان نمایش " هملت" در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: تفاوت نمایش "هملت" شکسپیر با هملت چرمشیر در حمام خونی است که در مراحل پایانی نمایشنامه شکسپیر اتفاق می افتد در حالی که در "هملت" چرمشیر شخصیت ها در برزخی ابدی حضور دارند و پایان کار را تماشاچی می سازد.
 
كارگردان نمايش "هملت" در ادامه در مورد اظهار نظرهایی که در مورد نمایش" هملت" می شود، عنوان کرد: که این موضوع اصلاً برایم مهم نیست و باید چنین اتفاقی، بسته به نشانه شناسی افراد بیفتد، بنابراین برداشت ها متفاوت است در حالی که ممکن است نظر خود من چنین نباشد.
 
وي در مورد به کار بردن کلاه گیس آویزان شده به چنگک قصابی به صورت نمادین اظهار داشت: در طول اجرا به دلیل بازی با مو و با پر رنگ شدن این حرکت به کلاه گیس می رسیم و در دیالوگ های مابين افلیا و گرترود به این سوال و جواب بر می خوریم که توی این سطل مویی وجود دارد و افلیا با وجود دیدن موها آن ها را انکار می کند، اگر به دم دستی ترین تغییر از کلاه گیس فکر کنیم در واقع نماد دسیسه ی پنهان شده است.
 
گوران در مورد المان های به کار گرفته شده در نمایش "هملت" تصریح کرد: سراسر نمایش از المان های ایرانی استفاده شده، ضرب زورخانه، رنگ ها، کاشی های آبی و حتی بالشت های درون صحنه همگی المان های ایرانی است.
 
وی افزود: ورود المان ها به محتوا را کاری بیهوده می دانم، در حالی که در طول اجرا وسایل مدرن در دست اشخاص بازی وجود دارد مثل مسواک برقی و سیگار الکترواسموک که نشان دهنده یک بی هویتی تاریخی است که در فرم به ما نزدیک است.
 
گوران در ادامه در مورد مخاطبان خاص این گونه نمایش ها بیان کرد: باید هر تئاتری مخاطبان خاص خود را داشته باشد و باید به آن ها احترام گذاشت البته برخی با نگاه و موضع خاص خود به تماشای این نمایش می آیند و خواهان دیدن قصه ی موجود در ذهنشان هستند به همین خاطر به دلزدگی از کار، علیه آن جبهه می گیرند.
کارگران نمایش " ژهملت" اظهار داشت: یک اتفاق جالب در این نمایش برایم افتاده است آن هم این بود که در اجرای عموم، اول هر هفته بلیط های کل هفته تمام می شد من پیش خودم تصور می کردم این به خاطر علاقه ی مردم به صابر ابر، بهناز جعفری و آتیلا پسیانی و بقیه اعضای گروه است. اما پس از گذشت بیست شب و پر بودن سالن به این نتیجه رسیدم که بازیگر دلیل پر شدن هر شب سالن نیست و تماشاچی اجرای ما را بسیار پسندیده است.
 
وي در خصوص جشنواره تئاتر فجر افزود: این جشنواره مکانی برای مطرح شدن من و دیگران بوده است و در مجموع جشنواره خوبی است./ي2
برچسب ها: هملت ، نمایش ، قهرمان ، گوران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار