فناوری بادگیرها در ایران به ثبت ملی رسید

فناوری و دانش سنتی ساخت و عملکرد بادگیرها نشانی از خلاقیت ایرانیان و حضور معماران یزدی در هفتمین نشست سراسری شورای سیاست گذاری ثبت آثار معنوی در فهرست آثار معنوی و ملی ایران قرار گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کارکرد اصلی بادگیرها، هدایت هوای بیرون به داخل ساختمان، خنک کردن نسبی و برقراری جریان طبیعی هوا در محل کار و سکونت مردم در شهرها و نقاط مختلف بوده است.  
 
خواستگاه بادگیرها با توجه به منابع تاریخی، سروده های شاعران و سفرنامه های کشور ایران به ویژه در شهرهای مرکزی، جنوبی و حاشیه کویر بوده و از بادگیرها در شکل و اندازه های مختلف در ایران و مناطقی از خاورمیانه با آب و هوای گرم و خشک و گرم و مرطوب، به منظور جابجایی و خنک کردن هوای شساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.  
 
در خصوص انواع آن به بادگیرهای یک سویه، بادگیرهای دو سویه، بادگیرهای چهار، شش و هشت سویه و بادگیرهای استوانه ای می توان اشاره کرد و عمده مصالح به کار رفته در بادگیرها، مصالح ساختمانی بادگیرها معمولا خشت خام یا آجر، گل، گچ و چوب شورونه است.  
ساخت بادگیرها در ایران کاملا زنده می باشد و به نمونه هایی در مناطق نوسازی شهری می توان کرد.  
 
گفتنی است؛ این پرونده ثبتی با بیش از 1000 صفحه مقاله، پایان نامه، گزارش، یادداشت و مطلب از منابع فارسی و لاتین با تلاش جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و فناوری های سنتی در ایران در انجمن دوستداران و حافظان خشت خان تهیه و تدوین شده است. همچنین عکس تمامی بادگیرهای ایران و جهان ضمیمه این پرونده ثبتی گردیده است.  
 
هفتمین نشست سراسری شورای سیاست گذاری ثبت آثار معنوی در شهرستان شاهرود واقع در استان سمنان از دوم تا پنجم بهمن ماه سال جاری در هتل بزرگ پارمیدا در حال برگزاری است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار