تلفن همراه، رسانه اي قدرتمندتر از رسانه ملي است

تامين خوراك فكري و نيازهاي روحي و رواني كاربران تلفن همراه بايد دغدغه شوراي انقلاب فرهنگي، رسانه ملي و شوراي فرهنگ عمومي هر شهر وروستا باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبري اولين جشنواره فيلم و عكس همراه تهران؛  يزدان عشيري با بيان اين مطلب گفت: پديده موبايل مانند خيلي از فناوري هاي نوين در كشور ما بي ريشه است و به صورت فراگير ، گسترش پيدا مي كند ولي كار فرهنگي و نهادينه روي آن انجام نشده است. مي توان گفت پديده موبايل به زندگي شهروندي جامعه ايران تحميل شده و راهبردهاي درست و استرات‍‍ژيك مضاف بر استفاده روزمره، از سوي مديران فرهنگي و استرات‍ژيست هاي ما اتفاق نيافتاده است.  
ابن متخصص رسانه، تلفن همراه را يك رسانه فراگير عنوان كرد كه مي تواند بيشترين تاثير را بر افكار نسل جوان داشته باشد و افزود: اين پديده فراگير كه تا دورترين نقاط كشور را پوشش مي دهد ، در تامين خوراك فكري و نيازهاي روحي و رواني كاربران اين پديده ، بيش از رسانه ملي مي تواند نقش آفريني كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا انتقال اطلاعات به صورت فرد به فرد و بدون سردبيري را مثبت ارزيابي مي كنيد؟ گفت: تاثير آن مي تواند خيلي گسترده تر و غير قابل پيش بيني تر از هر رسانه ديگر باشد. در حال حاضر كه براي استفاده از اين ابزار فرهنگ سازي نشده ، نسل جوان و نوجوان ما تلفن همراه را به عنوان ابزار تفريح و مطايبه استفاده مي كند. اين را به خلا هايي كه در زمينه تامين نياز هاي روحي و عاطفي جوان ها در جامعه وجود دارد بيافزاييد.  
عشيري تاكيد كرد: شك نكنيد كه فقدان يك نظام فكري به لحاظ تامين محتوايي براي اين رسانه نافذ، قدري به كوتاهي متوليان ما بر مي گردد. از اين رسانه به كاذب ترين و مخرب ترين شكل استفاده مي شود. امكاني كه با ظرفيت بي بديل امكان انتقال درست و هوشمندانه، همراه با وجه تفريحي و طنز مي توانست مورد استفاده قرار بگيرد، افسار گسيخته و رها شده است و هيچ نوع مديريت كلاني بر گردش و چرخش عظيم اطلاعاتي كه به صورت روزانه با وجه تخريبي و مرموز منتشر مي شود وجود ندارد.  
مدير روابط عمومي جشنواره بين المللي فيلم فجر استفاده از تكنولوژي هاي محتوايي را براي استفاده كنندگان از تلفن هاي همراه يك ضرورت اجتماعي دانست كه بايد در كنار ديگر رويدادهاي فني، تخصصي و هنري و به عنوان يك رويداد فرهنگي اجتماعي به آن نگاه كرد. اين رسانه نوين نبايد در يك محدوده و قرنطينه خاص اتفاق بيافتد. بيش از هر چيز همت شوراي فرهنگ عمومي هر شهر و روستا را مي طلبد. بايد دغدغه شوراي انقلاب فرهنگي و رسانه ملي باشد.  
وي با اشاره به اين نكته كه بخش عظيمی از جامعه به دليل عدم برخورداري از امكانات تفريحي و به حسب اقتصاد امتزاجي به سمت موبايل كشيده مي شوند گفت: اگر از سوي رسانه ملي و جشنواره هاي فرهنگي و هنري براي استفاده درست از این ابزار اطلاع رساني نشود و این موضوع را به صورت ماموريتشان نبينند، اين گسيختگي رشد بيشتري پيدا مي كند و شايد با گذشت زمان شكل تخريبي آن از انواع رسانه هاي بيگانه بيشتر باشد./ص

برچسب ها: سینما ، یزدان عشیری ، تلفن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار