علی اصغر دشتی:

نقاط ضعف زیادی در پروسه تولید داریم

پروسه تولید با توجه به اهمیت ویژه اش به خصوص در مراودات بین الملل گروه های نمایشی، در کشورمان با ضعف روبروست.

علی اصغر دشتی کارگردان تئاتر و سرپرست گروه تئاتر "دن کیشوت" در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: این نمایش تبادل اسطوره های کشور ایران و سوئیس است. 
وی افزود: تا آن جایی که پیش از اجرا می توانم توضیح دهم، باید بگویم که در سوئیس اسطوره ای به نام "ویلهام تل" وجود دارد که آنها این قهرمان را به گروه تئاتر "دن کیشوت" برده اند و این گروه طبق برداشت‌هایش اثری را خلق می کند و در بخش بعدی این گروه اسطوره معروف شاهنامه "ضحاک" را در اختیار گروه سوئیس قرار داده است. 
دشتی تصریح کرد: در واقع می خواهیم ببینیم وقتی اسطوره ها در فرهنگ های دیگر پا بگذارد چه اتفاقی می تواند برایش بیفتد.
این کارگردان بیان داشت: این مشارکت که در این پروژه متبلور می شود به لحاظ بین المللی بسیار قابل توجه است و سعی می کند از طریق پروسه تولید پارامترهای تازه ای را به تئاتر ایران وارد کند. 
این کارگردان با اشاره به این که در تئاتر با ضعف تولید به خصوص در ابعاد بین المللی روبرو هستیم، گفت: ما نقاط زیادی در پروسه تولید داریم و باید تلاش شود تا از طریق بهره گیری از اتفاقات جدید نتایج رضایت بخش بگیریم. 
وی در رابطه با مراودات بین المللی گروه های نمایشی ایران با گروههای اروپایی در چند سال اخیر اظهار داشت: وقتی از مراودات بین المللی در تئاتر صحبت می کنیم به نقاط متفاوت زیادی نسبت به سالهای گذشته بر می خوریم. 
وی افزود: این مراودات از سالهای 76 و 77 شروع شد و به نظرم در طول سالهای اخیر سیر متغیری داشته و با نوسات زیادی روبرو بوده است. 
دشتی در رابطه با حضور گروههای بین المللی در جشنواره های فجر و وجود این انگیزه در آنها بیان داشت: انگیزه در بسیاری از گروه‌های بین المللی برای حضور در جشنواره های متعدد جهانی وجود دارد اما برای برخی از آنها شرکت در جشنواره فجر قابل توجه است که به طور حتم دلیل اصلی آن آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ و تئاتر این کشور است. 
وی اشاره کرد: پیش از این و در سالهای گذشته و دور تنها نظاره‌گر آثار گروه های بین المللی بودیم و نگاهمان ستایش انگيز بود که دلیل آن وجود محدودیت هایی در مراودات بود اما این اتفاق از زمانی که گروههای نمایشی ایرانی برای اجرای اثر خود به کشورهای متعددی سفر کردند تغییرات بسیاری را موجب شد که کمک زیادی به این تبادل و مراودات داشت.
 
گفتنی است؛ نمایش "تل / ضحاک" به کارگردانی مشترک علی اصغر دشتی و نیکلاس هیلینگ در سومین و چهارمین روز جشنواره، 4 و 5 بهمن ساعت 20میهمان تالار سمندریان تماشاخانه ایرانشهر می شود.

برچسب ها: نمایش ، اصغر دشتی ، تئاتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار