پایگاه پایش زیست محیطی راه اندازی می شود

معاون پژوهشی دانشگاه علوم دریایی خرمشهر از راه اندازی پایگاه پایش زیست محیطی در دارخوین خبر دارد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر وحید یاوری، معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در جمع خبرنگاران گفت:یکی از پروژه های کلان ملی در دست اجرا، پروژه راه اندازی پایش زیست محیطی در دارخوین ، یکصد کیلومتری خرمشهر است كه فاز عملیاتی تاسیس پایگاه بر عهده دانشگاه علوم و فنون دریایی که در مرحله پایانی قرار دارد .

وی افزود: پروژه بهره برداری دریا برای تولید انرژی پاک یکی دیگر از پروژه های در دستور کار است این پروژه با سازمان توسعه انرژی های نو درحال انجام است با استفاده از جزر و مد امکان تولید انرژی در خلیج فارس و دریایی عمان وجود دارد .

یاوری تصریح کرد: این پروژه به صورت گسترده و وسیع ابتدا به بررسی جزر و مد در نقاط مختلف ساحلی دریای عمان و خلیج فارس پرداخته است، نتایج پروژه نشان داده که ارتفاع جز و مد و سرعت جریان در حدي است که  تولید انرژی از نظر اقتصادی قابل توجیه است .

معاون پژوهشی این دانشگاه اظهار کرد: پروژه دیگری نیز با سازمان بنادر و دریانودری کشور داریم این پروژه به شناسایی گونه های مزاحم دریایی که آسیب جدی به سازه های ساحل دریایی  وارد می کند و ارائه راه کارهای مناسب برای جلوگیری یا به حداقل رساندن این آسیب ها می پردازد.

یاوری عنوان کرد: در ارزیابی هایی که از فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها گرفته شده است دانشگاه علوم دریایی در شاخص های نسبی عملکرد خوبی داشته است.

در سال جاری پروژه های تحقیقاتی ما حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان اعتبار بودجه داشته اند که این نسبت به پژوهشگران مبلغ مناسبی است.

**  دستاورد های  پروژه مدیریت گونه مهاجم دریایی با اقبال مواجه شد


وی ادامه داد: ما به عنوان سازمان معتمد محیط زیست کشور در مناطق عمل می کنیم و نظارت کامل بر حساب های تمام واحدهای صنعتی و تولید منطقه ای در راستای حفاظت از محیط زیست بر عهده داریم در سطح منطقه نیز در گشت های تحقیقاتی که در منطقه صورت گرفته است توسط ارگان منطقه ای ( ROPMI) یا سازمان حفاظت محیط زیست منطقه خلیج فارس و دریای عمان که مقر آن در کویت است در این  گشت ها و زیست دریا اساتید ما به عنوان مسئولین این کارگروه ها در گشت های تحقیقاتی فعالیت دارند .

یاوری افزود: همچنین در عرصه بین المللی با سازمان ها و ارگان های بین المللی به خصوص IMO یا سازمان جهانی دریا نوردی ارتباط خوبی داریم در سال 2004 تا 2008 یک پروژه بین المللی کلان برای این سازمان در منطقه خلیج فارس و دریای عمان برگزار کردیم که هدف از این پروژه مدیریت گونه مهاجم دریایی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان بود دستاورد های این پروژه نه تنها مورد استفاده کشورمان قرار گرفت بلکه مورد استفاده کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز قرار گرفت./ح
برچسب ها: زیست محیط ، پایش ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.