لاريجاني در جمع نخبگان سودان:

افزايش ظرفيت جهادي دنياي اسلام كمر اسرائيل را شكسته است/ جریان تندرویی در دنیای اسلام، بر طبل کافر بودن دیگران می‌کوبد

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: تجربه‌هاي مهم دموكراتيك‌كردن دنياي اسلام و افزايش ظرفيت جهادي از جمله مسائلي است كه كمر اسرائيل را شكسته است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران اعزامي به سودان علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي با جمعي از نخبگان سوداني ديدار و گفتگو كرد.

وي گفت: ترديدي نيست كه امروز فرصت‌هاي خوبي براي اسلام ايجاد شده است كه چند قطبي‌شدن صحنه بين‌المللي، بالا رفتن سطح تحصيلات مسلمانان و بهره مندي آنان از تكنولوژي روز و همچنين تجربه‌هاي مهم دموكراتيك كردن دنياي اسلام  ظرفيت هاي بسيار مهمي هستند كه ظرفيت جهادي دنياي اسلام يعني مسئله حزب الله و حماس كمر اسرائيل را شكسته و در كنار اين مسائل بيداري اسلامي نيز به وجود آمده است.

رئيس نهاد قانونگذاري با بيان اينكه امروز وضعيت كشورهاي اسلامي همچون 50 سال گذشت نيست، ادامه داد: كشورهاي اسلامي ظرفيت‌هاي اقتصادي، تكنولوژيكي مردمي و سياسي متعددي دارند كه بايد از اين ظرفيت‌ها استفاده كرد .

لاريجاني با بيان اينكه در شرايط موجود منطقه كشورهاي اسلامي دو حالت پيش روي خود دارند تصريح كرد: اول اینکه متفرق شوند و وضعیتی شبیه جنگ سرد داشته باشند که مطمئنا این رویکرد نتیجه‌ای جز افزایش اختلاف و بهره استکبار نخواهد داشت.

رئيس مجلس ادامه داد: حالت دوم آن است که همه برای اتحاد جهان اسلام در جهت یک قطب واحد حرکت کنند. لازمه این امر برداشتن اختلافات دینی و رقابت‌های بی‌مورد و ایجاد همبستگی اقتصادی در کنار تقویت قدرت‌های جهادی و همکاری برای ارتقای توان تکنولوژی است مطمئنا این حالت دستاورد بزرگی به دنبال خواهد داشت که امام خمینی(ره) نیز بر آن تاکید داشتند.


وي از بين‌رفتن اختلافات ديني و رقابت‌هاي بي مورد، توجه به همبستگي اقتصادي و تقويت قدرت جهادي و همكاري براي ارتقاي توان تكنولوژيكي را لازمه اين حركت دانست و گفت: اين حالت دستاورد بزرگي است كه حضرت امام خميني (ره) نيز به آن تاكيد داشت كه ايران به دنبال دعواي مذهبي نيست.

رئيس قوه مقننه با بيان اينكه ما از حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامي حمايت كرديمف افزود: مسله ما مسئله شيعه و سني نيست ما امروزه در عراق با شيعه و سني و كرد ارتباط داريم و من اطلاع دارم كه عده‌اي در منطقه اين مسائل را مورد بازي و شيطنت قرار مي‌دهند اما باز هم حرکت اسلامی رو به جلوست.

لاريجاني با بيان اينكه وضع امروز ما درقياس با 30 - 40 سال گذشته پيشرفت زيادي داشته است، گفت: به همين دليل انقلاب‌هاي مصر، تونس و ليبي مود حمايت ماست در حالي كه اين كشورها شيعه نبوده اما برادران اسلامي ما هستند حکومت اسلامی و مردمی و دموکراتیک از دیدگاه‌های امام(ره) است. .

وي با بيان اين كه اسلاميت حكومت و مردمي و دموكراتيك بودن آن نكته مهم در ديدگاههاي امامت است، ادامه داد: بايد دقت كرد آيا واقعا در بحرين دموكراسي وجود دارد كه شيعيان با سايرين برابر نيستند؟در این کشور شیعیان با سایرین برابر نیستند این رویکرد به معنای دموکراسی نیست و باعث بروز اختلاف می‌شود. مثلا فکر کنید که در خارطوم افراد را به چند دسته تقسیم می‌کنند که این رویکرد عاقلانه نیست.

لاریجانی در عین حال با بیان اینکه با دخالت نظامی در بحرین مخالف هستیم، تصريح كرد: معتقديم بحريني‌ها بايد خود تصميم بگيرند و در مورد سوريه هم همين موضع را داريم.

رئيس قوه مقننه ادامه داد: درباره سوريه معتقد هستيم كه اصلاحات سياسي بايد در اين كشور دنبال شود. بعد از اولين درگيري‌ها در سوريه در شهر درعا بشار اسد پيشنهاداتي داد و براين اساس مسئول امنيت و استاندار را عزل كرد و در همان زمان به برگزاري انتخابات بر اساس قانون اساسي توصيه كرد اما بعد از اين كه اسد در درعا اين اقدام را انجام داد 500 هزار نفر افراد مسلح از خارج از سوريه به درعا فرستاده شدند. در حالي كه قرار بود بشار اسد گام به گام جلو آمده و شرايط را عوض كند.

وي ادامه اد: بايد قبول كرد جريان‌هايي در عرصه بين‌الملل و منطقه به دنبال شكست سوريه هستند البته اين مسئله به اين معني نيست كه سوريه مشكل ندارد اما بايد براي اصلاحات سياسي در اين كشور بسته امنيتي مناسب فراهم شود چرا كه سوريه قطب تقابل رژيم صهيونيستي است و افرادي كه پول و سلاح به داخل اين كشور مي‌رسند مي‌خواهند با كمك غرب يكي از قطب‌هاي مقاومتي در برابر اسرائيل را از بين ببرند.

لاريجاني با بيان اينكه شرايط سوريه به گونه‌اي است كه بايد مشكلات آن از طريق گفتگوي سياسي حل شود، اظهار داشت: ما صدردصد با دخالت نظامي در سوريه مخالفيم ما به این موضوع باور نداریم که بخواهند به نام دموکراتیک، کمر مقاومت را بشکنند. ما بر لزوم اعمال اصلاحات سیاسی بدون دخالت نظامی تاکید داریم و فکر می‌کنیم که بسیاری از کشورها نیز به این نتیجه رسیده‌اند. مطمئن باشید که استراتژی جمهوری اسلامی جنگ طایفه‌ای نیست.

وي با بيان اينكه ما اصلاحات سياسي در سوريه را ضروري مي‌دانيم، ادامه داد: ما افراد خامي نيستيم و به این موضوع باور نداریم که بخواهند به نام دموکراسي، کمر مقاومت را بشکنند. ما بر لزوم اعمال اصلاحات سیاسی بدون دخالت نظامی تاکید داریم و فکر می‌کنیم که بسیاری از کشورها نیز به این نتیجه رسیده‌اند. مطمئن باشید که استراتژی جمهوری اسلامی جنگ طایفه‌ای نیست.

لاریجانی در عین حال گفت: جریان تندرویی در دنیای اسلام به وجود آمده است که مرتب بر طبل کافر بودن دیگران می‌کوبد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور تمام نمایندگان از مذاهب و قومیت‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی گفت: در این شرایط است که جریان‌های تندرو به دنبال ضربه زدن به وحدت هستند که این اقدامات را نیز در عراق انجام می‌دهند.

وي در ادامه از اين نخبگان سوداني براي حضور در ايران و گفتگو درباره مسائل دعوت به عمل آورد.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار