بحث واگذاری حفاظت از جنگلها به مردم به کجا رسيد؟!

سهیم شدن و واگذاری حفاظت از جنگل ها، مراتع و مناطق حفاظت شده به مردم به تنهایی نمی تواند تأمین کننده نیاز دولتمردان باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سعیدپور عضو هیئت علمی دانشگاه محیط زیست کرج گفت: یکی از مشکلاتی که در جنگل ها و مراتع با آن مواجه هستیم حضور بیش از حد دام در این مناطق است.

این مشکل را نه تنها در خصوص جنگل ها بلکه در مورد مراتع و مناطق حفاظت شده نیز داریم.

وی افزود: مجوز بیش از حدی که سازمان جنگل ها و مراتع در این خصوص یکی از عوامل نابودی جنگل ها و مراتع است و همین امر باعث شده که پوشش گیاهی در این مناطق کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه ورود بیش از حد دام در جنگل ها و مراتع باعث فرسایش پوشش خاک و از بین رفتن آن می شود، تصریح کرد: اینکه ما بتوانیم مردم را دخیل در حفاظت از جنگل ها، مراتع و مناطق حفاظت شده کنیم، ایده خوب و مناسبی است ولی اینکه چطور اجرا شود مشکلاتی است که در 20 سال اخیر با آن مواجه هستیم.

سعیدپور گفت: تجربه نشان داده است که واگذاری جنگل ها و مراتع به مردم و بخش های خصوصی به تنهایی نتوانسته تأمین کننده خواسته ها دولتمردان و حفاظت از مناطق تحت حفاظت محیط زیست باشد.

وی ادامه داد: بدیهی است که برای واگذاری مناطق حفاظت شده به مردم باید آیین نامه های مشخص را کرده و پروسه های قانونی را طی کنیم و همچنین آموزش های لازم را به مردم بدهیم.

سعیدپور با بیان اینکه جنگل جزو منابع خدادادی است که منافع اقتصادی زیادی درونش نهفته است، اظهار داشت: اگر قرار باشد به سادگی و بدون مطالعه و پیش فرض های لازم همچنین قوانین و ضوابط مدون به طور یک جانبه این کار را انجام دهیم تبعا با مشکلات زیادی مواجه می شویم و آنچه که داریم را از دست خواهیم داد و از دست دادن جنگل ها و مراتع کشور مغایر با اهداف اولیه است./ل

برچسب ها: مراتع ، فرسایش ، جنگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار