دوران خوش بازار سرمايه به سر رسيد

بازار سرمايه اين روز ها علي رقم روند صعودي روز هاي گذشته، حال و روز خوشي ندارد و به همين علت طي سه روز متوالي رشد شاخص ها در اين بازار تقريبا متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، از ابتدای امسال تا کنون 60 میلیارد و 419 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 177 هزار و 454 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد که براين اساس با پایان یافتن دهمین ماه سال ، بازده بورس اوراق بهادار به 46.3 درصد رسید.

در دی ماه امسال، هفت میلیارد و 526 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 30 هزار و 875 میلیارد ریال در تالارهای بورسی کشور خریداری شد. بر این اساس، حجم معاملات نسبت به آذر، 17.8 درصد کاهش و ارزش معاملات 11.3 درصد افزایش یافت.

و در مجموع شاخص کل در پایان دی ماه به 37 هزار و 898 واحد رسید که نسبت به ابتدای سال، 46.3 درصد و نسبت به ماه پیش 6 درصد افزایش داشت.

اين جريان در اولين روز بهمن ماه تغيير يافت و با افت 271 واحد شاخص کل به رقم 37 هزار و 627 رسيد.

در سير سقوط شاخص کل بورس در روز بعد هم ادامه يافت به طوري که شاخص در دومين روز متوالي  343 واحد عقب نشست و بازار سرمايه با عدد 37 هزار و 284 به کار خود پایان داد.

**عقب نشینی شاخص به 36 هزار واحد در سومين روز بهمن ماه

اگر چه در روز سه شنبه 849 میلیون برگه سهم و حق تقدم به ارزش یک هزار و 765 میلیارد ریال در 21 هزار نوبت معاملاتی داد و ستد شد اما به علت مسايلي همچون عدم ارایه گزارش عملکرد 9 ماهه مناسب اغلب شرکت های بزرگ و موضوع مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها، اعلام بازنشستگی رئیس کل بانک مرکزی و توجه برخی بورس بازان به بازار مسکن و سایر موارد،همگی دست به دست هم داده اند تا بازار سرمايه پاسخ مثبتي به جريانات پيش آمده در بورس ندهد.

اين گزارش حاکي از آن است که بیشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای بانک ملت، گل گهر، فولاد مبارکه، سایپا، سرمایه گذاری معادن و فلزات و سرمایه گذاری غدیر بود.

 همچنین نمادهای بانک ملت، گلگهر، فولاد مبارکه، ملی مس، سرمایه گذاری معادن و فلزات و هلدینگ پارسیان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در پایان امروز طولانی ترین صفهای خرید برای نمادهای پتروشیمی شیراز، فولاد آلیاژی ایران، قند مرودشت، قند لرستان، سیمان ارومیه و شهد ثبت شد.

این در حالی بود که سهام شرکت های هلدینگ پارسیان، صنایع شیمیایی ایران، کالسیمین، سرمایه گذاری غدیر،گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و فرآوری مواد معدنی با بیشترین صف فروش مواجه شدند.

بر اساس اين گزارش بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را شرکت های فولاد مبارکه اصفهان ،ملی صنایع مس ایران ، معدنی و صنعتی چادرملو،گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه گذاری غدیر، فولاد خوزستان و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات داشتند.

در جریان این معاملات شاخص کل به رقم 36 هزارو 594 واحد رسید و  شاخص بازار اول با 605 واحد کاهش به رقم 29 هزار و 5 واحد و شاخص بازار دوم با 706 واحد کاهش به رقم 59 هزارو571 واحد دست یافت.

اين گزارش حاکي است که فعالان بازار سرمايه با توجه به شرايط پيش آمده در روز هاي اخير منتظرند تا ببينند که فردا در تالار شيشه اي چه خبري بيشترين تاثير مثبت يا منفي را بر روي بازار سرمايه خواهد گذاشت!/س
برچسب ها: بورس ، بازار ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۱
سلام
چرا از برخورد سليقه اي ناظر بازار و دخالت در جريان عادي بازار نگفتين؟؟؟؟
آخرین اخبار