در نشست مشترك مطرح شد

لاريجاني: روابط ايران و سودان در راه پيشرفت است/ الطاهر: ايران را به عنوان يك الگوي اسلامي قبول داريم

رئيس مجلس شوراي اسلامي با حضور در ساختمان مجلس سودان با همتاي سوداني خود ديدار و گفتگو كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران اعزامي به سودان علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي با "احمد ابراهيم الطاهر" رئيس پارلمان اين كشور ديدار و گفتگو كرد.

وي با ابراز خرسندي از ديدار با رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در جهاني كه امروز فعل و انفعالات سياسي آن فضاي كشورها را بر هم مي‌زند اينگونه ديدار و ارتباطات مي‌تواند براي آرام‌سازي و پيشرفت كشورها مفيد باشد.

وي در ادامه با بيان اينكه در بيداري اسلامي صورت گرفته در منطقه مي‌توان از تجربه انقلاب اسلامي ايران استفاده كرد، افزود: دشمنان همواره تلاش مي‌كنند اين كشورها را محاصره كرده و در آن اخلال ايجاد كنند اما آن چه ما از ايران ياد گرفتيم اين است كه يك رهبر قدرتمند و مردمي مي‌تواند حكومتي مردمي داشته باشد كه هيچكس نتواند از آن سوء استفاده كند.

الطاهر با بيان اينكه اين انقلاب‌هاي اسلامي در ساختار كشورهاي عربي منطقه بسيار تاثيرگذار است، اظهار داشت: شما ملاحظه مي‌كنيد كه كشورهاي منطقه با نگراني به اين انقلاب‌ها نگاه مي‌كنند و توصيه من به اين كشورها اين است كه تغيير و تحولات را آرام انجام دهند چرا كه دشمنان ما به دنبال هرج و مرج هستند.

وي در ادامه خطاب به لاريجاني افزود: ما شما را به عنوان يك الگوي اسلامي كه توانسته است در برابر همه چالش‌ها ايستادگي كند قبول داريم و روابط ما با شما با همان اقتدار ادامه خواهد داشت و تلاش خواهيم كرد كه اين روابط را گسترش دهيم.

رئيس مجلس سودان در ادامه با بيان اينكه بايد اولويت‌ها را به سرمايه‌گذاري در كشاورزي و دامپروري معطوف كنيم، تصريح كرد: مسئله غذا بسيار اهميت داد و ما بخش خصوصي ايران را براي سرمايه‌گذاري در سودان تشويق مي‌كنيم و اين در حالي است كه برخي كشوها مثل مصر و قطر اين همكاريها را آغاز كرده اند .

الطاهر ابراز اميدواري كرد كه براي گسترش همكاري‌هاي همه جانبه ميان دو كشور تلاش بيشتري شود تا بتوان برپايه‌هاي دوستي و برابري مسائل مهم منطقه را پشت سر گذاشته و به آرامي از آن عبور كنيم.

وي در پايان درباره سوريه گفت: ما تلاش ايران براي برقراري آرامش در سوريه را ستوده و تلاش مي‌كنيم تا اين آرامش در سوريه محقق شود.

در ادامه اين ديدار علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برگزاري اجلاس اتحاديه بين‌المجالس كشورهاي اسلامي خطاب به همتاي سوداني خود گفت: شما توانستيد اين اجلاس را با موفقيت برگزار كنيد و بحث‌هاي خوبي در حوزه سياسي و اقتصادي در اين اجلاس مطرح شد و رايزني‌هاي خوبي نيز صورت گرفت.

وي در ادامه از مواضع سودان  در حمايت از مسائل هسته‌اي جمهوري اسلامي تشكر كرد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به اينكه حوادث مهمي در منطقه در حال رخ دادن است، اظهار داشت: لازم است تا مذاكراتي در باره مسائل منطقه داشته باشيم كه خوشبختانه گفتگوهايي در اين زمينه صورت پذيرفته و به نتايج خوبي دست يافته‌ايم .

لاريجاني در ادامه با بيان اينكه روابط ايران و سودان در حال پيشرفت است، خاطر نشان كرد: ما سعي داريم تا روابط اقتصادي خود را با سودان گسترش داده و پروژه‌هاي مختلفي مانند پلي كه توسط مهندسان ايراني در سودان در حال ساخت است افزايش دهيم تا به توسعه سودان كمك كنيم.

وي در پايان با اعلام آمادگي براي كمك به پروژه‌هاي كشاورزي قابل اجرا در ايران تصريح كرد: ما آماده‌ايم تا در بهره‌برداري از پروژه‌هاي كشاورزي به طور مستقيم و با حمايت تكنولوژيكي در امر كشت و توليد از سودان حمايت كنيم.
انتهاي پيام/س2

برچسب ها: لاریجانی ، سودان ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار