روحانی در دیدار با سفیر نروژ در تهران:

تحریم‌های یک‌جانبه غرب ظالمانه و توجیه‌ناپذیر است

رئيس مركز استراتژيك مجمع تشخيص‌مصلحت نظام گفت: تحریم‌های بین‌المللی عليه جمهوري اسلامي ايران ظالمانه و ناصحيح است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "پنس پتر کمپرود" سفیر نروژ در تهران با حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک در دیدار با "حسن روحانی"، رئیس این مرکز در خصوص روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

سفیر نروژ در این دیدار که صبح امروز (اول بهمن ماه 1391) برگزار شد، ضمن اشاره به فشارهای بین‌المللی علیه ایران خواستار گسترش همکاری‌های سیاسی و انتقال تکنولوژی از طریق کشورش با ایران شد.

وی در خصوص مسائل منطقه‌ای از ابتکارات ایران در خصوص کاهش بحران در سوریه تقدیر و اعلام کرد که نروژ نیز خواستار پایان یافتن سریع ناآرامی‌ها و ایجاد ثبات در منطقه است.

کمپرود با تصریح بر نقش ایران در افغانستان و عراق اظهار امیدواری کرد که راهکار چهار جانبه ایران – عربستان – ترکیه و مصر و نیز طرح 6 ماده‌ای ایران به نتیجه نهایی و غایی خود که همانا ایجاد صلح و ثبات برای مردم سوریه است برسد.

روحانی در پاسخ به اظهارات سفیر نروژ ضمن مثبت ارزیابی کردن روابط ایران و نروژ، از تاثیر تبلیغات آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل بر دیدگاه اروپا نسبت به ایران پس از انقلاب اسلامی و در خلال جنگ تحمیلی به ویژه درمساله‌ هسته‌ای که منجر به ایجاد موانعی بر سر راه گسترش روابط دو طرف شد، ابراز تاسف کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در ادامه به عدم استقلال در تصمیم‌گیری‌های اروپا با توجه به فشار آ‌مریکا و صهیونیسم نسبت به تحولات ایران و منطقه گفت: اگر چنان‌چه اروپا می‌توانست همانند سال‌های 2003 و 2004 که با ایران مذاکرات سازنده و مستقلی را در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای و حقوق مشروع کشورمان به عنوان عضو فعال ان پی تی و پادمان انجام می‌داد، عمل می‌کرد، محققا روابط دو جانبه اروپا با ایران و منطقه به طرف گسترش همکاری‌های مفید سیاسی و اقتصادی سوق داده می‌شد.

روحانی تحریم‌های بین‌المللی و به ویژه یک جانبه غرب را ظالمانه و ناصحیح دانست و با بيان اينکه اثرات ناگوار و توجیه‌ناپذیر این تحریم‌ها به وضوح بر زندگی مردم ایران حتی در حوزه درمان و دارو قابل مشاهده است، گفت: با توجه به فتوای صریح رهبر معظم انقلاب ایران در خصوص غیر شرعی بودن ساخت بمب هسته‌ای و پیشینه اجرای تعهدات ایران در زمینه بازرسی‌های سرزده و همکاری‌های نزدیک با آژانس طی 10 سال گذشته، هیچ توجیهی برای صدور قطعنامه و اعمال تحریم علیه ایران مشاهده نمی‌شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه به مساله برداشت‌های نادرست اروپاییان از وضعیت داخلی ایران اشاره کرد و گفت: درک نادرست از اسلام و انقلاب اسلامی و استقلال ملت ایران، موجب موضع‌گیری‌های ناصحیح کشورهای غرب نسبت به ایران شده و بر اساس این تصویر نادرست تصمیماتی اتخاذ می‌شود که هم به ضرر ملت ایران و هم به ضرر ملت‌های اروپایی است.

نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری به مساله تروریسم و افراطی‌گری به عنوان خطری جهانی اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری از کشورهای جهان و از جمله اروپا با افراطی‌گری و تروریسم مواجه هستند و جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی همکاری با سایر کشورها در مسیر مبارزه با تروریسم را دارد.

روحانی حمایت برخی از کشورهای منطقه و غرب از تروریست‌های جنگجو در سوریه را اقدامی خطرناک برای امنیت منطقه خواند و گفت: برای بازگشت ثبات و امنیت به سوریه راه حلی جز مذاکره و ایجاد تفاهم و حاکم شدن نظر مردم بر کشور نخواهد بود.

وی با اشاره به نقش سازنده ایران در افغانستان و عراق به ابتکارات ایران و همکاری این کشور با نماینده دبیر کل سازمان، گفت: اقدامات برخی از کشورهای اروپایی در حمایت از گروه‌های مسلح نتیجه‌ای جز ناامنی در منطقه و خسارت‌های جبران ناپذیر بر کشور و مردم سوریه نخواهد داشت.

در پایان این دیدار، سفیر نروژ خواستار گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های صنعتی، نفتی و آکادمیک با جمهوری اسلامی ایران شد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار