عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،

اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در شرایط فعلی امکان‌پذير نيست

از آنجا که دولت عزم جدی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها دارد باید قبل از اجرا یک تیم تخصصی در خصوص نحوه قیمت گذاری ها تشکیل دهد در غیر اینصورت با وضع موجود به ضرر چرخه اقتصادی کشور خواهد بود.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت:  قانون هدفمندی یارانه در فاز اول بطور کامل اجرایی نشد متاسفانه با اجرای ناقص فاز نخست قانون هدفمندی، قیمت‌ها افزایش و به دنبال آن تورم در جامعه بوجودآمد تا جائیکه که شوک بزرگی را به جامعه تحمیل کرد که این شوک قیمت‌ها برای مردم قابل تحمل نیست.

ندیمی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر با افزایش قیمت ارز به نوعی عقب‌گرد در اجرای قانون هدفمندی رخ داد که مطمئنا تا زمان تصویب نشدن قیمت ارز شاهد عقب‌گرد در اجرای این قانون هستیم.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل، با تاکید براینکه بزرگ‌ترین مشکل اقتصادی کشور در حال حاضر مساله تولید، ایجاد اشتغال و بیکاری جوانان است گفت: طبق قانون هدفمندی باید بخشی از درآمدهای حاصل از این قانون صرف تولید و کمک به تولیدکننده برای اصلاح تکنولوژی‌های خود و به دنبال آن بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شد که این اهداف تحقق پیدا نکرد. از این رو اجرای فاز دوم هدفمندی نیاز به ایجاد زمینه‌هایی برای رفع این مشکلات است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: مجلس شورای اسلامی مصوب کرده تا پایان امسال مرحله دوم این طرح نباید عملی شود و در آینده هم برای عملی شدن باید مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی افزود: در حال حاضر با روند فعلی اقتصاد کشور این طرح باید در سال آینده هم مورد بررسی قرار گرفته و تمامی جوانب امر در مورد قابليت اجرايي شدن فاز دوم اين طرح به دقت بررسی شود.

ندیمی تصریح کرد: طبق مصوبه مجلس اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها تا پايان امسال امکان‌پذير نيست و در سال بعد نیز بايد بر مبناي بودجه سال ۹۲ بررسی و بعد نتیجه‌گیری شود.

نماینده لاهیجان و ساهکل، اضافه کرد: از آنجا که دولت عزم جدی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها دارد باید قبل از اجرا یک تیم کارشناسی در خصوص نحوه اجر ا قیمت گذاری تشکیل شود در غیر اینصورت اجرای مرحله دوم در شرایط موجود به ضرر چرخه اقتصادی کشور خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: زمانی مرحله دوم هدفمندی اجرا می شود که دولت و مجلس به یک اجماع کامل برسند در حالیکه این اتفاق مهم رخ نداده است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار