تلاش برای گرم کردن تنور جشنواره فیلم فجر؛

جای خالی بازیگران شاخص سینمای ایران؛ تنها ۶۹ بازیگر در ۳۳ فیلم!

هرچند برخی بازیگران توانمند در این دوره نیز با یک یا دو فیلم حضور دارند و همایون ارشاد، امیر جعفری و مریم کاویانی با سه فیلم ـ در صورت رسیدن نسخه کامل و نهایی فیلم‌ها به جشنواره ـ پرکارهای این دوره لقب خواهند گرفت، بیشتر چهره‌های شاخص و اساتید بازیگری در این دوره در میان غایبان هستند که می‌تواند در فروش سال آینده سینمای ایران بیش از سال ۹۱ تاثیرگذار باشد و نشانه خوبی برای آغاز سال سینمایی کشورمان به شمار نمی‌رود.

با افزودن چهار فیلم ذخیره جشنواره فیلم فجر به فیلم های بخش اصلی علاوه بر آنکه فیلم هایِ تحت عنوانِ فاخر تولیدی فارابی وارد فضای جشنواره سی و یکم شدند، به گرمی تنور این رویداد نیز افزوده می شود. با این وجود همچنان جای بسیاری از سینماگران کشور در جشنواره امسال خالی است؛ اتفاقی که هرچند در ادوار مختلف کمابیش به وقوع پیوسته اما این بار پررنگ تر از سایر ادوار شده است.

به گزارش «تابناک»؛ همانگونه که پیش بینی می شد برای افزایش وزن جشنواره بین المللی فجر، فیلم های ذخیره بخش سودای سیمرغ نیز به لیست اصلی افزوده شدند تا هم وزن این رویداد افزایش یابد و جای خالی بسیاری از سینماگران کمتر احساس شود و هم فیلم های میلیاردی که تحت عنوان فاخر از سوی بنیاد فارابی تولید شده و به واسطه کیفیت آثار، در لیست پیشین قرار نگرفته بودند، بدین طریق به لیست راه یافته و حداقل امکان نمایش در جشنواره را بیابد.

«عقاب صحرا» به کارگردانی مهرداد خوشبخت، «آسمان زرد كم‌عمق» ساخته بهرام توكلی، «فرزند چهارم» به کارگردانی وحيد موساييان و «ترنج» اثر مجتبي راعی در بخش مسابقه اصلی سینمای ایران فیلم هایی هستند که در این چهارچوب به لیست نخست افزوده شد و پس از کش و قوس فراوان، بالاخره فيلم سينمايی "آقای الف" به كارگردانی علی عطشانی نیز به عنوان اولين فيلم سه بعدی سينمايی ايران در جشنواره رونمايی می شود.

دیگر اتفاق مهم به وقوع پیوسته، حذف فيلم سينمايی «تجريش ناتمام» ساخته پوريا آذربايجانی از بخش فیلم اولی های جشنواره بود. علت این اتفاق جالب، حضور فیلم «روايت‌های ناتمام» به كارگردانی در بخش مسابقه فيلم‌های اول بيست و پنجمين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر است و در واقع این کارگردان برای دومین بار در بخش فیلم اولی ها شرکت می کرد که پس از حذف فیلمش، «20/ 9 دقيقه در بوشهر» به کارگردانی محمد امين همدانی جایگزین شد و البته «تاج محل» به كارگردانی دانش اقباشاوی نیز به بخش فیلم اولی ها افزوده شده است.

با وجود افزایش تعداد فیلم ها، به واسطه نوع انتخاب داستان توسط فیلم سازان با هدف کم بازیگر بودن و کم هزینه تر تمام شدن آثار صورت پذیرفته و همچنین به علت کاهش فعالیت بسیاری از کارگردانان مطرح، بسیاری از بازیگران فعال در آثار سینمایی ایشان نیز امسال غایب هستند و چرخه صنعت سینمای کشور با مهره های کمتری فعلاً دوام آورده است. دبیرخانه جشنواره از حضور 69 بازیگر در 33 فیلم این دوره خبر داده و در کنار این معدود بازیگران شناخته شده، طبیعتاً عمده سینماگران یا بلاشغل هستند و یا به تئاتر، شبکه خانه، هنرهای تجسمی و حاشیه رفته اند.

نکته جالب آنکه حتی چهره هایی چون یکتا ناصر و فرهاد اصلانی که در دوره پیشین برنده سیمرغ بلورین شده بودند نیز در این دوره با فیلمی حضور ندارند، چه رسد به پرستویی و انتظامی و نصیریان و ... . با این اوصاف هرچند برخی بازیگران توانمند در این دوره نیز با یک یا دو فیلم حضور دارند و همایون ارشاد، امیر جعفری و مریم کاویانی با سه فیلم – در صورت رسیدن نسخه کامل و نهایی فیلم ها به جشنواره - به عنوان پرکارهای این دوره لقب خواهند گرفت اما اکثر چهره های شاخص و اساتید بازیگری در این دوره در میان غایبن هستند که می تواند در فروش سال آینده سینمای ایران بیش از سال 91 تاثیرگذار باشد و نشانه خوبی برای آغاز سال سینمایی کشورمان محسوب نمی شود.

حمید فرخ نژاد، محمدرضا شریفی نیا، جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، رضا عطاران، مصطفی زمانی، امیر آقایی، محمدرضا فروتن، مهناز افشار، رویا تیموریان، میترا حجار، شاهرخ فروتنیان، ساعد سهیلی، بهاره کیان افشار، کوروش تهامی، خاطره اسدی، بابک کریمی، افسانه چهره آزاد بازیگران دو فیلمه این دوره از جشنواره هستند و سایر بازیگران لیست 69 نفره با یک فیلم در جشن سی و یکم حضور دارند و به نظر می رسد جشنواره این دوره، رویداد نسبتاً خلوتی باشد.

در این میان «جواد طوسی» منتقد سینما در نقدی جالبی به روند برگزاری نشست های نقد و بررسی فیلم های حاضر در جشنواره، با طرح این موضوع که نشست های مذکور به شدت خنثی بوده، خواستار ایجاد فضای چالشی در این نشست ها با حضور منتقدان و خبرنگاران و عوامل فیلم ها شد تا فضای کلیشه ای که یک یا دو مجری و منتقد-کارشناس تمامی یا فضای عمده نشست های نقد فیلم جشنواره را در اختیار داشته باشند، شکسته شود؛ رویکردی که انتظار می رود در این دوره به وقوع بپیوندد.

از دیگر اتفاقات رخ داده در روزهای اخیر، اینکه پس از نقد و پیگیری تابناک، چندی پیش دبیر جشنواره بین المللی فجر از ارسال بلیت سینماهای میزبان این رویداد به درب منازل بازیگران خبر داد تا حرمت اهالی فرهنگ نیز حفظ شود و این رویکرد مثبت و نقدپذیری را می بایست مورد تقدیر قرار داد.

در عین حال مستندسازان حاضر در جشنواره سی و یکم نیز در نامه ای با اشاره به کاهش آثار پذیرفته شده در جشنواره فجر از این رویکرد استقبال کرده و در عین حال خواستار ایجاد ظرف زمانی و مکانی مناسبی برای دیده شدن آثارشان شده و خواستار در نظر گرفتن سانس ها و سالن مناسبی نسبت به ادوار پیشین برای این بخش شده اند و به نظر می رسد چنین درخواست کوچکی نیز با یک برنامه ریزی منظم قابل تحقق باشد. تا آغاز جشنواره فیلم فجر تنها هفده روز باقی مانده و اگر قرار بر ارتقاء جشنواره از طریق برنامه ریزی های تکمیلی است، اکنون زمان برنامه ریزی سریع و اجرا است.





منبع: تابناک
برچسب ها: جشنواره ، فیلم ، فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.