معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

دستیابی به تولید 30 قلم داروی بیوتکنولوژی تا پایان سال

در حال حاضر 19 قلم دارو با تکنولوژی بالا در کشور تولید می شود که به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت این تعداد تا پایان سال به 30 قلم می رسد.

دکتر مصطفی قانعی، معاون تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  یکی از اهداف ما در این معاونت این است که ما بتوانیم 5 درصد داروهای وارداتی به کشورمان را که از تکنولوژی متوسط به بالا برخوردارند را در کشور تولید کنیم.

وی گفت: در حال حاضر 120 قلم دارو در دنیا با تکنولوژی بالا تولید می شود که ما 19 قلم از این دارو ها را توانسته ایم تولید کنیم و در بازار موجود است، طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار است این تعداد داروها تا پایان سال به 30 قلم در کشور برسد.

قانعی با بیان اینکه در تلاش هستیم که تعداد داروهای با تکنولوژی بالا را تا پایان سال آینده به 50 قلم برسانیم عنوان کرد: در هفته گذشته 10 داروی جدید فاز آزمایشگاهی خود را تمام کرده اند که امیدواریم بر اساس یک برنامه زمانی دو ساله فاز صنعتی این دارو ها به اتمام برسد.

وی ادامه داد: یکی از این داروها که فاز آزمایشگاهی خود را تمام کرده است، داروی آدالیو مومب مربوط به ورم مفاصل است که تا 18 ماه آینده وارد بازار می شود دارویی بعدی اینترلوکین 1 است که تا به حال 45 درصد کار آزمایشگاهی آن به اتمام رسیده و طبق پیش بینی های ما این دارو تا 2 سال آینده وارد بازار می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: این دو دارو از فروش میلیون دلاری در دنیا برخوردارند و به خاطر هزینه بالای آن پزشکان جرات تجویز آن را ندارند.

وی با دست یافتن به تکنولوژی ساخت این داروها و تولید آن در کشور این دارو با هزینه مناسب می تواند در اختیار مردم قرار گیرد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار