احمدي ن‍ژاد در مراسم بزرگداشت اميركبير:

ملت ایران به لحاظ انسانی در تاریخ یگانه است

رئیس جمهور با بيان اينكه ملت ايران به لحاظ انساني در تاريخ يگانه است، گفت: ملت ايران در هر عرصه‌اي از جمله تربيت دانشمندان، هنرمندان، قهرمانان، شهرسازي و معماري در اوج بوده و با شيوه زندگاني خود، سال‌ها اوج قله‌ها را فتح كرده است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدي‌نژاد عصر امروز (چهارشنبه) در مراسم بزرگداشت اميركبير در محل تالار وحدت، اظهار داشت: اميركبير در دوراني طلوع كرد كه ملت ايران در خواب عميق تحميلي از جانب دشمنان فرو رفته بود.

رييس‌جمهور روح اميركبير را خطاب قرار داد و گفت: اي بزرگمرد و اي شهيد، امروز ملت ايران در اوج بيداري است و صدها و هزاران امير كبير در اين سرزمين هر روز مي‌بالند و ايران در مسير پيشرفت و عزت قرار دارد، البته اين بدان معنا نيست كه هيچ مشكلي در كشور وجود ندارد، مهم اين است كه روح جمعي ملت ايران بيدارتر، متحدتر، شجاع‌تر و مصمم‌تر از همه مقاطع تاريخي اين سرزمين در صحنه حضور دارد.

احمدي نژاد تصريح كرد: هر كس تحت هر عنوان و منصبي تصور كند كه مي‌تواند شرايط دوران اميركبير را بر ملت ايران تحميل كند، حتماً در اشتباه بزرگي قرار داشته و به زودي به اشتباه خود پي خواهد برد.

رييس جمهور تاكيد كرد: اقيانوس عظيم ملت ايران به تلاطم درآمده و همه آلودگي‌ها را حتي اگر خيلي بزرگ بوده و در درون سيستم باشد، پاك خواهد كرد.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه امروز ملت ايران در حركت است، افزود: البته آرزوي تاريخي حسودان و دشمنان مبني بر اينكه ملت ايران را به بند بكشند، پابرجاست، اما به عنوان كوچك ملت ايران اطمينان مي‌دهم كه آن دوران تاريك هرگز در آينده اين سرزمين تكرار نخواهد شد و حركت امروز ملت ايران به فضل الهي اين ملت را تا اوج قله‌هاي عزت و عظمت پيش خواهد برد.

رييس جمهور اظهار داشت: البته موانعي از درون و بيرون در مسير پيشرفت و عزت ملت ايران وجود دارد، اما بي‌ترديد اين ملت بزرگ از اين موانع و دست‌اندازها عبور كرده و آينده از آن ايرانيان است.

احمدي نژاد تأكيد كرد: ملت ايران يك تاريخ پرچمدار توحيد، عدالت و مهرباني بوده و امروز مطالبه اين خصلت‌ها به سرعت در حال جهاني شدن مي‌باشد و پرچمداري عشق و عدالت در انتظار اين ملت و جامعه بشري است.

رييس جمهور گفت: مطمئن هستم همه آرزوهاي اميركبير و قهرمانان و بزرگان اين سرزمين با افتخار و عزت محقق خواهد شد و دنيا بداند كه اميركبير زنده است چرا كه ايران زنده است.

احمدي نژاد اميركبير را چهره اي آشنا براي ملت ايران توصيف كرد و با بيان اينكه براي شناخت نقش اميركبير بايد با مقاطع تاريخي اين سرزمين آشنايي داشت، گفت: در فلات گسترده ايران از هزاران سال قبل ملتي زندگي كرده است كه جزء پرافتخارترين ملت‌هاي عالم بوده است.

احمدي نژاد اظهار داشت: ملت ايران در طول تاريخ ملتي خداجو، يگانه‌پرست، عدالت‌خواه، هنرمند، زيبادوست، كمال‌آفرين و كمال جو بوده و همه آرزوها و صفات متعالي انساني در اين سرزمين فرصت ظهور و بروز پيدا كرده است.

رييس جمهور افزود: اگر امروز نام ايران و نقش تمدن‌آفرين و فرهنگ‌ساز ملت ايران از فهرست فرهنگ و تمدن جهان حذف شود، چيز قابل ملاحظه‌اي باقي نخواهد ماند.

احمدي نژاد رييس جمهور با اشاره به اينكه سرزمين ايران به لحاظ طبيعي نيز منحصر به فرد است، تصريح كرد: همه ذخاير، ‌معادن و زيبايي‌هاي طبيعي يك ملت براي ساختن يك زندگي سعادتمند در اين سرزمين در كنار هم چيده شده است.

احمدي نژاد گفت: زماني كه همه اين خوبي‌ها با ذخاير طبيعي و انساني با هم جمع مي‌شود، آفت‌ها و دشمني‌ نيز شكل مي‌گيرد. از اين رو ملت ايران در طول تاريخ با دشمنان قدّاري مواجه بوده است، كساني كه تصور مي‌كردند اگر سرزمين ايران را تصرف كنند همه توانمندي‌ها و خدمت‌هاي انساني به آنها منتقل مي‌شود.

رييس جمهور خاطر نشان كرد: سرزمين، تمدن و فرهنگ ايران در طول بيش از هفت هزار سال هميشه مورد حسادت و طمع دشمنان بوده است، از اين‌رو پرفراز و نشيب‌ترين تاريخ متعلق به ملت ايران است.

احمدي نژاد دو عامل را موجب عزت و سرافرازي و تداوم حركت كمالي ملت ايران دانست و گفت: عامل اول روح جمعي ملت ايران و حضور اين ملت در صحنه‌هاي تصميم، اراده و پيشبرد كشور است؛ در هر مقطعي از تاريخ كه روح جمعي ملت ايران و اعتماد به نفس ملي شكل گرفته و اين ملت با احساس عزت، اداره و پيشرفت كشور را به دست گرفته‌اند، آن مقطع نقطه اوج و درخشش ملت ايران بوده است.

رييس‌جمهور افزود: هرگاه روح جمعي به خاموشي گراييده و اعتماد به نفس ملي خدشه‌دار شده آنجا مقاطع افول و حضيض اين ملت بوده است.

احمدي نژاد حاكمان و مديران صالح را عامل دوم تداوم عزت و سرافرازي ملت ايران دانست و گفت: هرگاه مديراني صالح از متن مردم و دلبسته با ملت و باورمند به موجوديت عظيم ملت ايران، حاكميت را به دست گرفته اند، فرصت‌هاي تعالي و كمال‌آفرين براي اين ملت و به تبع آن براي بشريت فراهم شده است.

رييس‌جمهور گفت: در هر مقطعي كه يكي از اين دو عامل دچار تزلزل شده مصيبت‌ها نيز آغاز شده است.

 احمدي نژاد با بيان اينكه بدخواهان و ملت ايران در طول تاريخ اين دو عامل را هدف قرار داده‌اند، اظهار داشت: دشمنان ايران را اشغال كردند كه حاكميت ملت ايران را از او بگيرند و طراحي‌هاي تاريخي براي تحقير اين ملت و از صحنه برون كردن آن و خلع اعتماد به نفس و عزت ملي همواره در دستور كار دشمنان بوده است.

رييس‌جمهور گفت: دشمنان خارجي از يك سو و حضور انسان‌هاي ناسالم و تحقير شده از لحاظ شخصيتي در مراكز قدرت اين سرزمين، دو عامل افول و حضيض ملت ايران در مقاطع مختلف بوده اند.

احمدي نژاد اضافه كرد: مقاطعي وجود داشته كه مردم در صحنه حضور نداشته و روح جمعي به ضعف گراييده است، اما قهرمانان و شجاعان با هوشمندي، در مقابل هجمه‌ها ايستادگي كرده و كاروان ملت ايران را به سمت قله‌هاي پيشرفت و عزت هدايت كردند.

رييس‌جمهور با اشاره به ايستادگي ملت ايران در دوران دفاع مقدس، خاطر نشان كرد: در دوره اخير فرزندان اين ملت در مقابل همه بدخواهان تاريخ قيام كردند و با توجه به اينكه در طول تاريخ بشر هيچگاه دشمنان با چنين اتحاد و لشكركشي بزرگي عليه يك ملت تنها و شكستن اين سرزمين تمام امكانات خود را بسيج نكرده بودند؛ اما جوانان اين مرز و بوم با ايمان و شجاعت بپا خواستند و دشمنان را بيرون كردند.

احمدي نژاد خاطر نشان كرد: مقاطعي نيز وجود داشته كه حاكمان ناصالح بودند اما ملت هوشمند و در صحنه بوده و روح جمعي اين ملت بيدار و آگاه بوده است در اين مقاطع نيز دشمنان نتوانستند، كار چنداني از پيش ببرند.

رييس‌جمهور گفت: تلخ‌ترين مقاطع تاريخي ملت ايران زماني بوده است كه ملت صحنه را ترك كرده و روح جمعي به ضعف گراييده و نااميدي و فقر و تحقير بر اين ملت تحميل شده است و حاكمان هم ناصالح هستند در اين مقاطع نيز اگر چه قهرمانان و شجاعان بپا خواستند، اما متأسفانه به دست دشمنان خارجي و با همراهي افراد زبون و ناصالح اين خورشيدها خاموش شدند كه يكي از اين مقاطع دوره اميركبير است.

 احمدي نژاد با اشاره به شرايط دوران اميركبير گفت: وقوع دو جنگ پياپي و شكست گسترده، اقتصاد نابسامان حضور و تسلط بيگانگان در مقدرات كشور به گونه‌اي كه سردمداران براي جلو بردن كار خود بدون احساس ننگ به پرچم بيگانه متكي مي‌شدند و شرارت و درگيري از جمله شرايط اقتصادي، سياسي و اجتماعي دوران اميركبير است.

رييس‌جمهور افزود: در اين دوره ملت مظلوم ايران خارج از صحنه حاكميت قرار دارند و سران حكومت در برابر ملت، مستبد، خشن و ديكتاتور و در مقابل اجنبي تسليم و بي‌كفايت هستند در چنين شرايطي ميرزا تقي‌خان بپا خاسته و در جهت بهبود شرايط كشور و ملت اصلاحاتي را در دستور كار خود قرار داد.

احمدي نژاد با ويژگي‌هاي اميركبير گفت: اميركبير از متن مردم دلبسته ملت و فردي مؤمن موحد و بيدار بوده و به توانمندي‌هاي ملت ايران و به جايگاه اين ملت آگاه بوده، پايبند به عدالت، مردم‌داري و صيانت از امنيت و كرامت مردم است و عميقاً به دنبال استقلال و پيشرفت ملت ايران و قطع دخالت اجنبي در امور اين سرزمين است.

رييس‌جمهور گفت: اميركبير از طرفي بايد از استقلال ايران در برابر اجنبي صيانت مي‌كرد و از طرف ديگر از حقوق ملت در برابر استعداد دفاع مي‌كرد، اگر چه حسادت‌ها و توطئه‌هاي فرومايگان و دشمنان با اميركبير شدت داشت، اما وي اتفاقاً در همه زمينه‌ها توانست اقدامات بزرگي را انجام دهد كه از جمله آن مي‌توان به برقراري امنيت، كنترل بازار، قطع دست اشرار و به خاك ماليدن بيني دشمنان اشاره كرد.
 
گفتنی است در این مراسم كه با حضور جمعي از انديشمندان، مورخان، اهالي فرهنگ و هنر، مسئولان و مديران ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در تالار وحدت تهران برگزار شد، از سند فرمان حكومتي اميركبير رونمايي كرد و آن را به ثبت ملي رساند.

سند فرمان حكومتي اميركبير كه براي انتقال آب كرج به تهران از سوي وي صادر شده بود، تنها سند بجا مانده از ميرزاتقي خان مي باشد كه تاكنون برجا مانده است.

اين سند سال گذشته در جريان طرح ساماندهي كاخ گلستان در يك مخزن فلزي كشف شده است.

در اين مراسم همچنين با حضور رييس جمهور از بزرگترين بانك جامع اطلاعات ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور توسط همسر شهيدان هسته‌اي علي محمدي و شهرياري نيز رونمايي شد.

اين بانك جامع اطلاعاتي شامل 31 جلد اطلاعات و ويژگي‌هاي گردشگري، صنايع دستي و ميراث مادي و معنوي استان‌هاي كشور است كه به دو زبان فارسي و انگليسي به تأليف رسيده است.
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار